Achtergrond

Gepubliceerd op 22 juni 2013 | door Pieter Mols

4’33’’ van John Cage

Tijdens de tweede bijeenkomst van de basistraining introduceert Pieter Mols een tweede ‘tool’ om greep te krijgen op creativiteit (en in het verlengde daarvan de andere 21st century skills): een schema van het creatieve proces. Een creatief proces is in de regel geen lineair proces. Het is belangrijk dat we daarvan als samenwerkende partijen een gezamenlijk beeld hebben. Enerzijds om met hetzelfde vocabulaire creatieve processen voor kinderen vorm te geven. Anderzijds om als docent, begeleider of expert een passende plaats in dat proces te kunnen innemen. Dus: de VAK-docent als proces-architect op de school.

De uitvoering 4’33’’ van John Cage werd getoond als start van het doorlopen van een creatief proces (zintuigelijke waarneming).

 

Tags:


Over deze Cultuurheld

Pieter is de trainer en ontwikkelaar van de basistrainingen met schoolteams en kunstdocenten en sparring partner en ontwikkelaar voor het programma Cultuurhelden. Pieter was leerkracht in alle groepen van het basisonderwijs, schoolbegeleider en directeur van een erfgoedmuseum. Hij ontwikkelt, doceert en publiceert o.a. op het brede terrein van cultuureducatie. Pieter is beeldend kunstenaar. In 2000 startte hij het cultureel constructiebureau ContraPunt.



Reacties niet toegestaan

Naar boven ↑
  • Over Cultuurhelden

    Cultuurhelden zijn de creatieve vormgevers van Cultuureducatie met Kwaliteit in Delft.

    Weten hoe dat in de praktijk werkt? Bekijk de video-impressie of bel 015 – 212 34 50.

  • Nieuwsbrief

    * Verplicht veld
  • De Cultuurhelden nieuwsbrief ontvang je 4 x per jaar. We delen je gegevens nooit met anderen en afmelden is altijd mogelijk.

  • Volg ons

  • Cultuurpartners

    Cultuurhelden wordt gefinancierd door het Fonds Cultuurparticipatie en de Gemeente Delft en uitgevoerd door DOK.