Achtergrond

Gepubliceerd op 23 september 2013 | door Miriam Bosman

Hoe kunst taal- en rekenonderwijs kan ondersteunen

Kunstenaar Wolf Brinkman en leerkracht Petra Schoenmakers zijn geïnteresseerd in de manier waarop kunst het taal- en rekenonderwijs kan ondersteunen en verdiepen. Wolf werkte tien weken lang met groep 3 en 4 van de Imeldaschool aan een bijzonder project. Hij liet de kinderen het schilderij ‘De drie Maria’s aan het graf’ van Jan van Eyck onderzoeken, maar zij kregen niet het hele werk te zien. Steeds liet Wolf ze een klein stukje van het schilderij analyseren en interpreteren. Taal was hierbij een belangrijk instrument: om zich uit te drukken formuleerden de kinderen vanzelf volledige zinnen.In deze video vertelt Wolf meer over het project, zien we de kinderen aan het werk en vertelt Petra over haar ervaringen met het werken op deze wijze.


Over deze Cultuurheld

Miriam is teamleider kunst- en cultuureducatie bij DOK. De eerste periode van Cultuurhelden leidde ze als projectleider het programma in goede banen en zorgde voor een heldere vertaling van de wensen van de Delftse scholen in passende trajecten. Haar drijfveer is om het creatieve vermogen van kinderen aan te boren en te vergroten door op school ruimte te maken voor onderzoek, experiment en het creatief proces.



Reacties niet toegestaan

Naar boven ↑
  • Over Cultuurhelden

    Cultuurhelden zijn de creatieve vormgevers van Cultuureducatie met Kwaliteit in Delft.

    Weten hoe dat in de praktijk werkt? Bekijk de video-impressie of bel 0642653112.

  • Nieuwsbrief

    * Verplicht veld
  • De Cultuurhelden nieuwsbrief ontvang je 4 x per jaar. We delen je gegevens nooit met anderen en afmelden is altijd mogelijk.

  • Volg ons

  • Cultuurpartners

    Cultuurhelden wordt gefinancierd door het Fonds Cultuurparticipatie en de Gemeente Delft en uitgevoerd door DOK.