Column

Gepubliceerd op 15 oktober 2013 | door Ann Meijer

0

Creativiteit in beeld gebracht!

“Hij kan niet zo goed leren maar hij is wel heel creatief!”

Dit zinnetje heb ik vaak gehoord. Het sloeg meestal op een vindingrijk kind, dat niet stil kon zitten en vooral veel wilde doen. Ik streef ernaar om iedereen de contradictie van deze zin te laten inzien. Een creatief kind IS intelligent en kan heel goed leren. Het doet op haar of zijn eigen wijze! Creatieve, bouwers, denkers, makers; je kan je niet voorstellen hoe de wereld er zou hebben uitgezien zonder creativiteit. Het is een essentiële overlevingskwaliteit, die we juist in deze dynamische maatschappij nodig hebben. We doen er alleen nog veel te weinig mee! En we ontwikkelen het te weinig.

Kan je creativiteit leren? Kan je het ontwikkelen? Ja, dat kan. Nu er zoveel meer bekend is over de werking van het menselijk brein is er ook veel meer bekend geworden over de werking van creativiteit. Daarom kunnen we er nu in het onderwijs meer mee en krijgen we tools in handen om creativiteit te stimuleren en te ontwikkelen. Want wat is creativiteit eigenlijk? Je zou het kunnen omschrijven als een complex samenspel van verbeelding, verbazing, onderzoek, uitdagingen aangaan, ontdekkingen doen en deze toepasbaar maken. Dit complexe proces is samengevat in de zogenaamde Cirkel van creatief gedrag.

Alle aspecten van het creatieve proces zijn hierop in kaart gebracht. Het geeft pedagogen, leerkrachten, kunstenaars een fantastische tool om kinderen te observeren en te zien op welke aspecten van creativiteit een kind uitblinkt. Vervolgens kunnen leerlingen heel gericht gestimuleerd worden door uitdagende opdrachten waarmee ze hun creativiteit verder kunnen ontwikkelen. Het fantastische is dat kinderen daarmee ook hun cognitieve vaardigheden vergroten, want een actief brein legt verbindingen en stimuleert het totaal. Dat is een inmiddels algemeen aanvaarde theorie.

Het creatieve proces vraagt wel om een andere insteek dan het lineaire leerproces. Het lineaire proces wordt vaak gehanteerd voor het aanleren van vaardigheden. Hierin krijg je stap voor stap de bouwstenen aangereikt en werk je lineair toe naar het beoogde eindresultaat. Een creatief proces begint meestal bij een uitdagend idee. Het is een grillig en soms chaotisch proces. Het krijgt vorm met hoofd, hart en handen. Het is een dynamische zoektocht met ontdekkingen, mislukkingen en oplossingen. En dat maakt het juist zo rijk.

Aan het eind van het traject Cultuureducatie met kwaliteit horen we het zinnetje niet meer. Lineaire en creatieve leerprocessen bestaan dan naast elkaar en worden gelijkwaardig gewaardeerd. Dan hoor je; “dit kind is fantastisch creatief, hier staat de nieuwe Einstein”.

kenmerkenvancreatiefgedrag

Kenmerken van creatief gedrag
Bron: Progression in Creativity: Developing new forms of assessment Background Paper for the OECD conference “Educating for Innovative Societies” , 2012, OECD, p. 15

Tags:


Over deze Cultuurheld

Ann is sr. adviseur voor Cultuureducatie met Kwaliteit. Ze werkte jarenlang als theaterdocent, ontwikkelde en begeleidde kunsteducatieve onderwijsprojecten in binnen-en buitenland. Ann maakte studie van meervoudige intelligentie en creativiteitsontwikkeling. Ze maakt vertalingen naar de praktijk; verbindend, verbredend, verdiepend. Daarnaast heeft ze een theateropleiding en een Master Interdisciplinaire Kunsteducatie. Ze is bevlogen, enthousiast en ervaren.



Reacties niet toegestaan

Naar boven ↑
  • Over Cultuurhelden

    Cultuurhelden zijn de creatieve vormgevers van Cultuureducatie met Kwaliteit in Delft.

    Weten hoe dat in de praktijk werkt? Bekijk de video-impressie of bel 0642653112.

  • Nieuwsbrief

    * Verplicht veld
  • De Cultuurhelden nieuwsbrief ontvang je 4 x per jaar. We delen je gegevens nooit met anderen en afmelden is altijd mogelijk.

  • Volg ons

  • Cultuurpartners

    Cultuurhelden wordt gefinancierd door het Fonds Cultuurparticipatie en de Gemeente Delft en uitgevoerd door DOK.