Sporters in beweging – modeltekenen – BS de Bonte Pael

Hilke Zoontjes, beelden docent, gaf in het kader van het Kinderboekenweekproject Klaar voor de start een les modeltekenen met de titel Sporters in beweging voor groep 4,5,6.Dit project, waarin de verantwoordelijkheid voor het proces nog grotendeels bij de vakdocent lag, is een opmaat naar volgende projecten waarin de rol van de leerkracht zal worden opgebouwd. Met dit in gedachten probeerde de juf de les dan ook te vertalen naar haar eigen mogelijkheden en stelde ze vragen aan Hilke zoals: ‘Kan ik dit ook, hoe zou ik het doen, waar kan ik het inzetten’.

Hoofddoelen van de les waren:
· Leerlingen krijgen inzicht in wat je ziet i.p.v. wat je weet en kunnen dit vertalen naar het platte vlak.
· Leerlingen leren een basis van de anatomie van het lichaam.
· Leerlingen leren te kijken wat een beweging doet met de vormen van het lichaam doet ( perspectief en verkortingen).

Subdoelen van de les waren:
· Leerlingen maken kennis met wat kunst door de tijd met sport en beweging gedaan. Denk aan: Michelangelo, da Vinci, Griekse beelden.

Werkvormen:
Modeltekenen, de kinderen hebben bij de mime les houdingen geleerd of gaan dit nog leren. Deze houding kunnen ze nu in groepjes voor elkaar voor de doen de anderen kunnen tekenen. Bij iedere tekening wordt een tijdsbestek aangehouden van 5 a 10 minuten.

Hilke: “Na de eerste les vroeg de juf aan mij; jij doet dit nu als kunstenaar en met zoveel enthousiasme. Ik denk niet dat ik dat zo zou kunnen’. Ik zei dat dat ook niet hoefde, ik adviseerde haar dit hele proces te zien als een laboratorium, waarin zowel zij als de kinderen veel konden leren. Ze vroeg me wat ze nog meer kon doen bij de tweede les. Ik adviseerde haar heel veel te kijken naar haar leerlingen en proberen verschillen te zien in functioneren. Er was haar na de eerste les al heel veel opgevallen. Een meisje dat normaal heel dwars is was ontzettend goed aan het werk. Ik adviseerde haar ook veel te praten met de kinderen over wat ze aan het doen zijn.”

“Voor mij was het eveneens een nieuwe les, ik had nog nooit modeltekenles gegeven aan kinderen. Bij de laatste les had ik de eindopdracht anders aangepakt dan ik van tevoren had bedacht. En tot onze beide verrassing pakte dat heel goed uit. Ook ik leerde dat door de leerlingen meer zelf de verantwoordelijkheid en regie te geven het eigenlijk heel goed ging.”

Tags: ,


Over deze Cultuurheld

Hilke (1975) is sinds 1990, toen zij voor het eerst model tekende bij de kunstenaarsgemeenschap Pictura, actief als beeldend kunstenaar. Bij DOK werkt Hilke als adviseur kunst- en cultuureducatie. Zij is actief in het lesgeven van kunstprojecten aan kinderen, volwassenen en mensen met een verstandelijke handicap. In Cultuureducatie met Kwaliteit is ze betrokken bij trajecten op veel verschillende scholen. Hilke is afgestudeerd bachelor docent CKV.



Reacties niet toegestaan

Naar boven ↑
  • Over Cultuurhelden

    Cultuurhelden zijn de creatieve vormgevers van Cultuureducatie met Kwaliteit in Delft.

    Weten hoe dat in de praktijk werkt? Neem contact op met Janneke Baken door te mailen naar j.baken@dok.info of bel  015 – 212 34 50.

  • Nieuwsbrief

    * Verplicht veld
  • De Cultuurhelden nieuwsbrief ontvang je 4 x per jaar. We delen je gegevens nooit met anderen en afmelden is altijd mogelijk.

  • Volg ons

  • Cultuurpartners

    Cultuurhelden wordt gefinancierd door het Fonds Cultuurparticipatie en de Gemeente Delft en uitgevoerd door DOK.