Reportage

Gepubliceerd op 27 november 2013 | door Ann Meijer

Cultuur in de Spiegel: themamiddag over verbeelding in de klas

Een middag lang je ideeën over cultuuronderwijs spiegelen aan die van deskundigen en collega’s. Op 20 november waren zo’n dertig leerkrachten PO, docenten VO en kunstvakdocenten aanwezig op een bijeenkomst van De VAK in  Delft, waar dat allemaal kon. Een deel van de middag werd er geluisterd naar de ervaringen van specialisten op het gebied van de onderwijstheorie “Cultuur in de Spiegel”. In de pauzes en bij een afsluitende workshop was er ruimte voor elkaars meningen. Dagvoorzitter Jos Bol van Kunst Centraal in Bunnik was aanwezig om richting te geven aan de middag.

Bijbehorende begrippen

Het programma “Cultuureducatie met Kwaliteit” (CmK) is een landelijk programma van het Fonds Cultuurparticipatie en de deelnemende gemeenten. Jos Bol is adviseur van “Cultuur in de Spiegel“ (CiS). Als dagvoorzitter nam hij de tijd om inhoud te geven aan het theoretisch kader en concrete vertalingen hiervan. Hierin werd hij bijgestaan door collega-adviseur Remco Willems van Provinciaal Expertisecentrum Cultuureducatie Flevoland en Nina de Hondt van theatergroep het Filiaal, uit Utrecht.

CmK versus Cultuur in de Spiegel

In gesprek met Miriam Bosman werd verder verkend hoe Cultuur in de Spiegel zich verhoudt tot CmK in Delft. CmK in Delft wil creatief vermogen, innovatief vermogen en ondernemingszin stimuleren, o.a. door deskundigheidsbevordering van leerkrachten en vakdocenten en het implementeren van doorgaande leerlijnen voor cultuureducatie. Cultuur in de Spiegel geeft handvatten om CmK te vertalen naar de praktijk. Waarnemen, verbeelden, conceptualiseren en/of analyseren zijn de vier vaardigheden die Cis onderscheidt. Cultuureducatie houdt zich doorgaans vooral bezig met waarnemen en verbeelden, terwijl conceptualiseren en analyseren minder aan bod komen. De VAK denkt dat CiS kan bijdragen aan het verhogen van de kwaliteit van cultuureducatie en maakt dan ook in de uitwerking van de trajecten op de scholen voor CmK gebruik van dit denkkader.

Ruimdenkend

Remco Willems liet met filmpjes zien hoe belangrijk het ontwikkelen van de verbeelding is voor kinderen, en dat die ontwikkeling de legitimatie is van kunstonderwijs. Onder het mom “kunst leert kinderen om ruimdenkend te zijn” gaf Nina de Hondt een inkijkje in de voorstellingen en workshops van theatergroep het Filiaal.

Verbeelding

De workshops waarin de deelnemers van de themamiddag tenslotte zelf aan de slag gingen, maakten de vertaling van het theoretisch kader naar het ontwerpen van onderwijs. En voor na afloop gaf Jos Bol ook nog een opdracht mee: “gebruik je verbeelding om te zien hoe het op jouw school anders kan”. Dat gaat vast lukken: na zoveel inspiratie kun je je makkelijk inbeelden wat er allemaal veranderen kan.

Download hier de presentatie (pdf) van Jos Bol: Themamiddag_Cultuur_in_de_Spiegel . Kijk ook naar de Openingsfilm Cultuur in Beeld 2013 en  De Kracht van Cultuur.

Tags: ,


Over deze Cultuurheld

Ann is sr. adviseur voor Cultuureducatie met Kwaliteit. Ze werkte jarenlang als theaterdocent, ontwikkelde en begeleidde kunsteducatieve onderwijsprojecten in binnen-en buitenland. Ann maakte studie van meervoudige intelligentie en creativiteitsontwikkeling. Ze maakt vertalingen naar de praktijk; verbindend, verbredend, verdiepend. Daarnaast heeft ze een theateropleiding en een Master Interdisciplinaire Kunsteducatie afgerond. Ze is bevlogen, enthousiast en ervaren.



Reacties niet toegestaan

Naar boven ↑
  • Over Cultuurhelden

    Cultuurhelden zijn de creatieve vormgevers van Cultuureducatie met Kwaliteit in Delft.

    Weten hoe dat in de praktijk werkt? Neem contact op met Janneke Baken door te mailen naar j.baken@dok.info of bel  015 – 212 34 50.

  • Nieuwsbrief

    * Verplicht veld
  • De Cultuurhelden nieuwsbrief ontvang je 4 x per jaar. We delen je gegevens nooit met anderen en afmelden is altijd mogelijk.

  • Volg ons

  • Cultuurpartners

    Cultuurhelden wordt gefinancierd door het Fonds Cultuurparticipatie en de Gemeente Delft en uitgevoerd door DOK.