Achtergrond

Gepubliceerd op 8 januari 2014 | door Jos Bol

CiS- adviseur Jos Bol brengt de theorie naar de praktijk

Een blijvende rol voor cultuureducatie op scholen. Dát is belangrijk voor Jos Bol, adviseur en projectleider van Kunst Centraal uit Bunnik. Hij heeft als onderwijzer “de hele basisschool gezien”, en op de Universiteit van Groningen een opleiding gevolgd over Cultuur in de Spiegel (CiS). Hij is inmiddels ook adviseur voor de theorie CiS. Een schoolvoorbeeld van een intermediair tussen de theorie en de lespraktijk.

Toepassing

Bij Kunst Centraal is Jos Bol nauw betrokken bij het Cultuur met Kwaliteit (CmK) programma in de provincie Utrecht. In Delft begeleidt hij basisscholen, bijvoorbeeld bij het schrijven van de cultuureducatiebeleidsplannen, en houdt hij VAK-medewerkers en docenten VO op de hoogte van de ontwikkelingen van CiS. Zo was hij dagvoorzitter bij een themamiddag over dit onderwerp. De toepassing van CmK in Delft lijkt volgens Jos op die in de regio Utrecht. “In de kern gaat het om hetzelfde: cultuureducatie. En het gaat altijd om scholen die er zelf voor hebben gekozen”. Er is wel een verschil, dat gunstig uitpakt voor Delft: “Hier is het culturele aanbod al om de hoek te vinden, dat is in de kleinere gemeenten in Utrecht lang niet altijd zo”.

Visie

Jos Bol heeft een duidelijke visie op cultuureducatie binnen CmK: het gaat om meer dan alleen de creatieve ontwikkeling van kinderen. Creatieve ontplooiing staat volgens CiS niet naast de cognitieve ontwikkeling, maar draagt er juist aan bij. Cmk en de CiS- theorie horen dus bij elkaar. Voor scholen is de uitwerking in de praktijk het belangrijkst: leerkrachten op basisscholen zijn meestal “doeners”. Reden voor Jos om ze activiteiten mee te geven waar ze al direct wat mee kunnen. Dat helpt ook om het zelfvertrouwen te stimuleren.

Ontwikkelen

Docenten kunnen vaak meer dan ze zelf denken, als ze zichzelf maar willen ontwikkelen. Daarin is elke school hetzelfde, al is het Jos wel opgevallen dat er in Delft ook verschillen zijn. “Op sommige basisscholen weten ze al veel over de bedoelingen van cultuureducatie, op andere zijn ze nog meer zoekende”. Zelf weet hij precies wat hij op elk van die scholen wil bereiken. “Ik hoop dat docententeams cultuur een prominente plaats gaan geven in het onderwijs. Dat ze gebruik leren maken van het culturele aanbod in de omgeving, en dat ze zich steeds weer bijscholen.” Deze Cultuurheld wil dat cultuureducatie niet voor even in de aandacht staat, maar blijft.

 

Tags:


Over deze Cultuurheld

Jos Bol is verbonden aan Kunst Centraal in Bunnik, expert op het gebied van kunst- en cultuureducatie. Daarnaast is hij adviseur van Cultuur in de Spiegel, waarvoor hij een opleiding heeft gevolgd bij de Universiteit van Utrecht. Jos Bol heeft na de Pabo 23 jaar voor de klas gestaan in het basisonderwijs. Vervolgens heeft hij op een Pabo gewerkt, onder andere als stage coördinator, en is hierna als literair consulent in dienst gekomen bij Kunst in School. Deze organisatie is opgegaan in Kunst Centraal, waar hij nu werkzaam is als adviseur/ projectleider.



Reacties niet toegestaan

Naar boven ↑
  • Over Cultuurhelden

    Cultuurhelden zijn de creatieve vormgevers van Cultuureducatie met Kwaliteit in Delft.

    Weten hoe dat in de praktijk werkt? Neem contact op met Janneke Baken door te mailen naar j.baken@dok.info of bel  015 – 212 34 50.

  • Nieuwsbrief

    * Verplicht veld
  • De Cultuurhelden nieuwsbrief ontvang je 4 x per jaar. We delen je gegevens nooit met anderen en afmelden is altijd mogelijk.

  • Volg ons

  • Cultuurpartners

    Cultuurhelden wordt gefinancierd door het Fonds Cultuurparticipatie en de Gemeente Delft en uitgevoerd door DOK.