Reportage

Gepubliceerd op 24 juni 2014 | door Margrith Barnhoorn

Project Kunst op Het Mozaïek

Basisschool Het Mozaïek werkt ieder jaar meerdere keren met alle groepen rond een thema binnen de  KUVO-middagen (kunstzinnige vorming). Voor de laatste van dit seizoen kozen ze voor het thema Kunst. Als VA- team hou je dan je hart vast: Kunst, da’s toch veel te breed? En het moet in sneltreinvaart: brainstorm op 23 april, een week vakantie en 5 weken later is alles al achter de rug! De presentatie is op 5 juni.

Uitgangspunten

DSC02351-gemiddeldEerst volgt de brainstorm met het kernteam, samen met vakdocenten en consulenten van De VAK. Als leidraad nemen we de uitgangspunten van Cultuur in de Spiegel zodat we voor alle bouwen iets ontwerpen dat past bij de school, de kinderen en ook dat in zich heeft wat wij willen bereiken: veelzijdigheid wat betreft de disciplines en het creatief proces als basis. Voor elke bouw bedenken leerkrachten en vakdocenten samen een aantal uitgangspunten voor een serie lessen.

Entree – bagage – creatie – reflectie

DSC02342-gemiddeldHiermee gaan de vakdocenten aan de slag en maken twee of meer lessen waarin entree – bagage – creatie – reflectie de structuur vormt. Bij iedere bouw geeft de leerkracht zelf les, en komt een keer een vakdocent lesgeven. Om de leerkracht heeft eerst contact met een vakdocent zodat ook zij voldoende bagage hebben om aan de hand van een uitgebreide lesbrief hun les te geven. Ondertussen zorg ik ervoor dat de vakdocenten en materiaal op het juiste moment op de juiste plek zijn en, samen met Ann Meijer, voor inhoudelijke aansturing.

Enthousiaste geluiden

DSC02341-gemiddeldVanaf de eerste workshop komen de enthousiaste geluiden onze kant op. Trudy, leerkracht van groep 1, mailt ons foto’s van de eerste producten en vertelt en passant dat ze een powerpoint gemaakt heeft van het prentenboek zodat het makkelijker te bekijken was met de hele klas. Ingrid, een van de fotografiedocenten, smst mij dat er zo mooie dingen gemaakt zijn in de les.

Op 5 juni gaan Ann en ik zelf kijken bij de presentaties en zien we met eigen ogen wat er gemaakt is – geweldig. Voeg daarbij de enthousiaste verhalen van de leerkrachten en we worden helemaal blij.

Tags: ,


Over deze Cultuurheld

Margrith Barnhoorn is kunsthistoricus, van jongs af aan enthousiast museumbezoeker en lezer. Zij geeft al vele jaren les aan volwassenen en weet haar bevlogenheid over wat mensen bedacht en gemaakt hebben over te dragen. Als rondleider in een museum en in de stad leert zij mensen bewust kijken naar de wereld om ons heen en de wereld die daarachter zit. In die hoedanigheid is zij zelfs weesmoeder geweest in museum Prinsenhof. Margrith werkt bij DOK als adviseur kunst- en cultuureducatie. Bij Cultuureducatie met Kwaliteit is zij betrokken als inhoudelijk en organisatorische coördinator.



Reacties niet toegestaan

Naar boven ↑
  • Over Cultuurhelden

    Cultuurhelden zijn de creatieve vormgevers van Cultuureducatie met Kwaliteit in Delft.

    Weten hoe dat in de praktijk werkt? Neem contact op met Janneke Baken door te mailen naar j.baken@dok.info of bel  015 – 212 34 50.

  • Nieuwsbrief

    * Verplicht veld
  • De Cultuurhelden nieuwsbrief ontvang je 4 x per jaar. We delen je gegevens nooit met anderen en afmelden is altijd mogelijk.

  • Volg ons

  • Cultuurpartners

    Cultuurhelden wordt gefinancierd door het Fonds Cultuurparticipatie en de Gemeente Delft en uitgevoerd door DOK.