Verkeer + beeldende kunst = verrassend

Ik heb een beeldende les gegeven op basisschool de Oostpoort – groep 4,5 – in aansluiting op een fotografieles over goed en fout-scenario’s in het verkeer. Het doel van de les was dat kinderen zelf gingen nadenken over hoe je problemen in het verkeer kunt oplossen.

De oplossingen hoefden niet realistisch te zijn.  De meeste goede ideeën ontstaan immers vanuit een absurd idee. We deden een uitgebreide brainstorm over de verkeersregels die ze in de fotografieles hadden behandeld. Daarin probeerde ik ze al ‘out of the box’ te laten denken. De oplossingen waren erg leuk en inventief.

Een van de casussen was:  ‘Een klein autootje passeert een vrachtauto. Jij zit in het kleine autootje en de vrachtwagenchauffeur heeft jou niet gezien.’

Oplossing 1: camera’s buiten de auto’s plaatsen
Oplossing 2: een soort marifoon oplossing waarin je de automobilist kunt oproepen.

Maar er werd ook bedacht dat de vormgeving van een vrachtwagen eigenlijk anders moest, bijvoorbeeld: met hele grote wielen zodat de auto’s er onderdoor kunnen rijden. Of de laadbak moet in twee verdiepingen zodat je toch goed naar achteren kunt kijken.

De beeldende opdracht bestond eruit dat ze in groepjes verkeersregels voor dieren gingen verzinnen in een bos. Als een soort landkaart. Hierbij moesten ze rekening houden met grote en kleine dieren en snelle en langzame dieren.

Enkele geniale oplossingen:

  • Infrarood straal over de weg, als een klein dier oversteekt gaat er een felle witte lamp aan. Zo weten de grote dieren dat ze moeten stoppen.
  • Een verkeersbord met worteltjes erop waaronder de worteltjes groeiden, zodat de konijntjes daar naartoe zouden gaan. Een probleem nog wel was dat paarden ook van worteltjes houden…
  • De ontdekking dat een riviertje ook een weg is, een waterweg.
  • Een slagboom voor grote dieren, doordat de grote dieren eroverheen springen, kunnen kleine dieren onder de slagboom passeren.
  • Een drielaagsweg: één onder de grond, één op de grond en één in de lucht.  De wegen eindigden in een drielaags restaurant waar een eekhoorn het eten maakte. Het eten moest  ook betaald worden met beukennootjes.

Het was goed om te zien hoe gemakkelijk de leerlingen met elkaar communiceerden en hoe vloeiend de taken werken verdeeld.  Maar ik was vooral verrast door de inventiviteit van de oplossingen, hoe klein dan ook.

Tags: , , ,


Over deze Cultuurheld

Hilke (1975) is sinds 1990, toen zij voor het eerst model tekende bij de kunstenaarsgemeenschap Pictura, actief als beeldend kunstenaar. Bij DOK werkt Hilke als adviseur kunst- en cultuureducatie. Zij is actief in het lesgeven van kunstprojecten aan kinderen, volwassenen en mensen met een verstandelijke handicap. In Cultuureducatie met Kwaliteit is ze betrokken bij trajecten op veel verschillende scholen. Hilke is afgestudeerd bachelor docent CKV.



Reacties niet toegestaan

Naar boven ↑
  • Over Cultuurhelden

    Cultuurhelden zijn de creatieve vormgevers van Cultuureducatie met Kwaliteit in Delft.

    Weten hoe dat in de praktijk werkt? Bekijk de video-impressie of bel 0642653112.

  • De nieuwsbrief ontvangen?

    * Dit veld is verplicht
  • De Cultuurhelden nieuwsbrief ontvang je 4 x per jaar. We delen je gegevens nooit met anderen en afmelden is altijd mogelijk.

  • Volg ons

  • Cultuurpartners

    Cultuurhelden wordt gefinancierd door het Fonds Cultuurparticipatie en de Gemeente Delft en uitgevoerd door DOK.