Lessen schrijven en creativiteit

Afgelopen week volgden 13 kunstvakdocenten de masterclass Goede lessen schrijven.  Ze leerden over afzwakkers, vaagmakers en tangconstructies in het taalgebruik. Ook ging het over de aanspreektoon en toetsbare doelen. Alles in dienst van een aantrekkelijke structuur en een heldere opbouw van de beschrijving van een les.

Het ging ook over creativiteit. Wanneer is een opdracht een creatieve opdracht? We weten dat dat het geval is als de uitkomst niet vast ligt, als de leerlingen als echte onderzoekers en makers aan de slag kunnen. Om dat te kunnen hebben ze kennis en vaardigheden nodig; bagage om de opdracht te kunnen uitvoeren.  Een inspirerende opening van de les draagt ook bij aan het resultaat ervan. Maar hoe leg je dat allemaal vast in de lesbeschrijving?

Tijdens de masterclass merkten de deelnemers dat goed les geven iets anders is dan goed lessen schrijven. Het lastigste bleek om de logische opbouw die je in je hoofd hebt ook zo logisch op papier te zetten. Tip! Een meelezer helpt. Iemand die de les niet kent, maar wel mee leest om te zien of hij het snapt. En op zodanige wijze aangesproken wordt dat hij zin krijgt om de les te geven.

Het hielp dat alle onderdelen van de les in een format gezet konden worden. Per onderdeel van de les werd het waarom er bij geschreven.  Dit garandeerde  een heldere opbouw.  De cursisten oefenden met het herschrijven en her structureren van eigen geschreven lessen.

Met een hoofd vol voorzetseluitdrukkingen en woordketens gingen ze naar huis.  Maar ook voldaan over het geleerde: nieuwe bagage om de woorden te kunnen kiezen die creativiteit  stimuleren.

Tags: ,


Over deze Cultuurheld

Ann is sr. adviseur voor Cultuureducatie met Kwaliteit. Ze werkte jarenlang als theaterdocent, ontwikkelde en begeleidde kunsteducatieve onderwijsprojecten in binnen-en buitenland. Ann maakte studie van meervoudige intelligentie en creativiteitsontwikkeling. Ze maakt vertalingen naar de praktijk; verbindend, verbredend, verdiepend. Daarnaast heeft ze een theateropleiding en een Master Interdisciplinaire Kunsteducatie. Ze is bevlogen, enthousiast en ervaren.



Reacties niet toegestaan

Naar boven ↑
  • Over Cultuurhelden

    Cultuurhelden zijn de creatieve vormgevers van Cultuureducatie met Kwaliteit in Delft.

    Weten hoe dat in de praktijk werkt? Bekijk de video-impressie of bel 0642653112.

  • Nieuwsbrief

    * Verplicht veld
  • De Cultuurhelden nieuwsbrief ontvang je 4 x per jaar. We delen je gegevens nooit met anderen en afmelden is altijd mogelijk.

  • Volg ons

  • Cultuurpartners

    Cultuurhelden wordt gefinancierd door het Fonds Cultuurparticipatie en de Gemeente Delft en uitgevoerd door DOK.