Achtergrond

Gepubliceerd op 17 februari 2015 | door Marijke Brinkman

Meer Billy Elliots dankzij basisschool De Regenboog!

De leerlingen van groep 4 van juf Lisette lopen door elkaar in de speelzaal, ze laten zien hoe een danser beweegt. Het is heel stil en toch wordt er hard gewerkt. Vlak daarvoor heeft de juf uit een geheimzinnige koffer met kledingstukken en attributen, na een kroon en een knapzak, een prachtige wijde rok getoverd.
Samen hebben de kinderen bedacht wat je daarmee kunt doen, hoe je daarin kunt bewegen. Ze laten zich makkelijk meenemen in het verhaal van de juf. ‘Als ballerina’s pirouettes draaien en reuzensprongen maken, wie vangt hen dan op’? Diverse jongens steken hun vinger op, daar zijn sterke dansers voor nodig. De een na de ander staat op om zijn speciale sprong of draai te laten zien. Kevin maakt indruk met een ingewikkelde combinatie.

IMG_4557MarcoZwinkels-grootEen van de kinderen begint over Billy Elliot, de jongen die eerst bokste, per ongeluk in een balletles belandde en vervolgens niets liever wilde dan dansen. Meer kinderen blijken het verhaal te kennen. Met veel plezier vervolgen de leerlingen de dramales. Uit de koffer komt nu ook een indianentooi; ze zijn indiaan, maken muziek rond het kampvuur en schieten met pijl en boog om tot slot hun tipi op te zoeken voor een korte nachtrust.

Theaterlessen voor alle groepen is het speerpunt van basisschool De Regenboog voor de komende twee jaar. Theater is niet nieuw voor de school, er waren al de zelf geschreven kerstmusical, de eindmusical en depresentaties bij het ‘Open doekje’. Hoog in het vaandel van de school staat, aldus Carien van de Water, directeur van De Regenboog, het leren presenteren, laten zien wie je bent en wat je kunt; vaardigheden die leerlingen altijd kunnen gebruiken of het nu bij een spreekbeurt is of tijdens een voorstelling op het podium. Als je jezelf kunt zijn en zelfverzekerd,  dan kom je heel ver, is het idee.

De methode Drama aangenaam vormt de basis voor de theaterlessen op De Regenboog. Deze leerlijn is ontwikkeld door Pauli Fleer van Art & Sofie in Utrecht. Pauli werkt al jaren als dramadocent en heeft honderden docenten getraind met behulp van deze leerlijn theater, een reeks van 112 praktische dramalessen die een logische opbouw vormen voor groep 1 t/m 8. De methode is erop gericht om leerkrachten inzicht te geven in het vak drama en materiaal te bieden voor goede dramalessen. Al meer dan 500 scholen werken met deze methode die in de praktijk is ontwikkeld.

IMG_4452MarcoZwinkels-grootOm de methode te introduceren op De Regenboog hebben de leerkrachten eerst zelf al spelend een aantal werkvormen ervaren zoals tableaus, vertelpantomime en het spelen van een rol. Net als de leerlingen verleggen zij hun grenzen, ontdekken ze waar ze goed in zijn, wat ze durven en kunnen. Zelf actief aan de slag gaan onder begeleiding van Pauli beviel hen goed. Soms was het hilarisch, ook wel eens lastig, maar ook bijzonder om elkaar zo als collega’s mee te maken. Zelf ervaren wat drama met je doet is belangrijk wanneer je de lessen gaat geven. Het gaat immers om je vrij te durven uiten, de speltechnieken helpen daarbij.

Om ervoor te zorgen dat de methode Drama aangenaam goed landt op school krijgen alle leerkrachten bij hun eerste lessen begeleiding van theaterdocenten. De leerkrachten van groep 3 en 4 bespreken hun les na met dans- en theaterdocent Pnina Schupper Levy. Grote vraag is hoe je de kinderen begeleidt bij hun vrijheid. Bij de reguliere lessen is er een gevoel van controle, maar bij een dramales geldt de kunst van het loslaten. Pnina geeft de leerkrachten eerst een groot compliment en heeft daarna wat praktische tips. Door meer zelf te spelen en te wisselen in stemgebruik zullen de leerkrachten een volgende keer de leerlingen nog makkelijker meenemen in hun spel. Als je zelf plezier hebt, breng je dat direct over. Dat drama verbeelding, inleving en motivatie oproept blijkt uit het volgende:

Bij een van de lessen waren met doekjes de contouren van een schip neergelegd. Vlak voor het vertrek ontdekten de kinderen enkele verschoven doekjes. In grote haast werd het schip ‘gerepareerd’, want met een lek schip is het lastig varen.
 

IMG_4561MarcoZwinkels-grootIn Delft zijn op dit moment 11 scholen bezig met een speciaal traject om cultuureducatie structureel op te nemen in hun lessen. Met hun deelname aan het Delftse programma Cultuurhelden streven zij naar cultuureducatie met kwaliteit op hun scholen. Kunst- en cultuurlessen zijn geen extraatjes of uitjes of een kwestie van komen en gaan, maar maken wezenlijk onderdeel uit van het lesprogramma van de school. Hierbij wordt verbinding gezocht met de rest van het onderwijsaanbod op school. De Regenboog ziet een verbinding van de theaterlessen met onder andere de Kanjertraining, die de sociale ontwikkeling van kinderen bevordert en werkt aan een goede sfeer in de klas.

Net als De Regenboog nemen de andere Delftse scholen deel aan Cultuurhelden omdat ze leerlingen willen laten groeien als mens, door hen grenzen te laten verleggen en door talenten aan te boren, waarvan je soms niet wist dat je ze had. Net als Billy Elliot.

Fotografie: Marco Zwinkels
 

Tags: , ,


Over deze Cultuurheld

Als afgestudeerd Neerlandicus en bibliothecaris begon Marijke Brinkman in 1990 bij DOK Schoolmediatheek, later maakte ze de overstap naar De VAK als consulent literatuur. De doelgroep bleef gelijk: leerkrachten van Delftse scholen. Met veel plezier organiseerde ze jarenlang projecten waarin jeugdliteratuur, vertelkunst, poëzie en creatief schrijven gemixt werden met andere kunstdisciplines. Daarbij kwam ze vaak enthousiaste leerkrachten tegen. Aan het project Cultuureducatie met Kwaliteit werkt ze met volle overtuiging mee, omdat ze gelooft dat schoolteams meer bereiken dan al die individuele leerkrachten kunnen doen.



Reacties niet toegestaan

Naar boven ↑
  • Over Cultuurhelden

    Cultuurhelden zijn de creatieve vormgevers van Cultuureducatie met Kwaliteit in Delft.

    Weten hoe dat in de praktijk werkt? Neem contact op met Janneke Baken door te mailen naar j.baken@dok.info of bel  015 – 212 34 50.

  • Nieuwsbrief

    * Verplicht veld
  • De Cultuurhelden nieuwsbrief ontvang je 4 x per jaar. We delen je gegevens nooit met anderen en afmelden is altijd mogelijk.

  • Volg ons

  • Cultuurpartners

    Cultuurhelden wordt gefinancierd door het Fonds Cultuurparticipatie en de Gemeente Delft en uitgevoerd door DOK.