Reportage

Gepubliceerd op 24 april 2015 | door Janine Schott

0

De gekke blubberziekte en andere aandoeningen in ‘HET PROJECT’ op de Bernadette Mariaschool

Tijdens een ‘vrije’ middag in januari bruiste de ideeën op alle bouwen van de Bernadette Mariaschool tijdens de brainstorm voor HET PROJECT. Een Cultuurhelden project opgezet door leerkrachten in samenwerking met VAKdocenten om kinderen van de school te inspireren en uit te dagen met een eigen passend thema.

De onderbouw gingen aan de slag met het weer en emoties.
Wat voel je bij elk seizoen? En past daar een emotie bij?

De middenbouw dook in “wat is vies en gevaarlijk”
Over virussen, bacteriën, gevaarlijke ziektes en hoe vies durf jij eigenlijk nog te worden?

De bovenbouw koos voor het spannende thema “ontwikkeling van menselijk lichaam”
Wat durf je te vertellen over dit veranderende lichaam en uhm….voortplanting??!!

Samen met docenten van de VAK werd een eerste opzet gemaakt voor een lessenserie dat zou starten met een verrassende opening op 8 april. De VAK docenten EN de leerkrachten gingen aan de slag om lessen te ontwikkelen waarbij het thema vanuit verschillende disciplines en kennis zou worden belicht. Lesbrieven werden uitgewisseld,  aangevuld en op elkaar afgestemd.

En op 8 april was het zover!

De kleuters en groep 3, werden verwelkomt door De lentefee, de zomerkoningin, het herfstvrouwtje en de winterkoning en werden speels door de verschillende seizoenen geleid. Kinderen uit groepen 4,5 en 6 mochten hun pen dopen in lijm en glitter en experimenteren hoe je daarmee kunt schrijven. Maar wat bleek een aantal uur later: die glitter zat op onverwachte plekken en gaten. Wat als dit een gevaarlijk virus was geweest?!!! Groepen 7 en 8 kregen bezoek van “dokters” met verschrikkelijke kwalen waar ze moeten dealen: van uitbarstende puisten tot schaamhaar tot aan de enkels.

In de 3 opvolgende weken gingen de kinderen met hun eigen leerkracht verder op onderzoek uit binnen het thema. De midden en bovenbouw deden dit aan de hand van de methode BLINCK, de onderbouw deden dit met speelse opdrachten, ontwikkeld door hun juf. Circa één keer per week kregen de kinderen bezoek van een VAKdocent die met dans of drama en multi-media verder ging doorborduren op het thema.

Kleuters en groep 3

Hille de Jong, dramadocent bij de VAK, vindt een tasje met de toverstaf van de lentefee. Zou ze die vergeten zijn? ‘Stiekem’ proberen ze de spreuken van de lente, zomer, herfst en winter.  Bij elke spreuk komen gebeurtenissen voorbij die passen bij het seizoen, uit een ei komen, stampen in grote regenplassen, sneeuwpoppen maken of heerlijk in de zee zwemmen.
Hoe voelen ze zich bij elk seizoen; Welke emotie past daarbij? En hoe zou je je eigen weerbericht kunnen maken? Om dat te laten zien komt multi-media en beeldende kunst docent  van de VAK; Zoe Kate Reddy de groep versterken. In 1 les maakt ieder kind zijn eigen weerbericht achtergrond en brengen dit in kaart d.m.v. foto’s.

Middenbouw: groepen 4, 5 en 6

Wat is nu echt vies en wat is gevaarlijk? In de klassen zijn tal van experimenten gedaan, waarbij allerlei bacteriën zijn verzameld. Samen met twee docenten van de VAK: Janine Schott, (dans) en Kim Schoneville (multi-media) mochten de kinderen hun eigen virus verzinnen: “de gekke blubberziekte”, “Aquarimania”, “robotitus” kwamen voorbij.
Hoe verspreid een virus in je lichaam? Waar begint het? Wat gebeurt er en hoe besmet je een ander. In kleine groepjes werden de ziektes met dans gemaakt en doorgegeven aan elkaar. Totdat het hele groepje besmet was. Toen veranderde de ruimte in een filmset met dansers, cameramannen/vrouwen en regisseurs……..en heel veel verf. In 5 shots werd duidelijk door beweging en kleur (verf) hoe dit verschrikkelijk virus verspreid werd. Ook de rest van de school werd onbewust besmet. Zelf na het handen wassen, bleken de handdoeken nog vol te zitten met kleurrijke virussen!

Bovenbouw groepen 7 en 8

Na een eerste confrontatie met de ‘rare’ dokters, krijgen de groepen bezoek van Chyramain van Kempen, theaterdocent van de VAK, die met een theaterles allerlei beschamende onderwerpen bespeelbaar maakt in drama opdrachten. Er wordt veel gelachen, gespeeld maar ook gesproken over gênante onderwerpen. Welke emoties komen kijken bij verschillende aandoeningen? Na twee theaterlessen krijgt de groep bezoek Kim Schonewille (multi-media). De groep wordt uitgedaagd om hun eigen fantaziekte te verzinnen met bijpassende symptomen en emoties. De kinderen gaan in groepjes aan de slag om deze ziektes in beeld te brengen met fotografie. Ieder groepje kiest zijn eigen cameraman/vrouw. Welke camerastandpunten kun je gebruiken?

Op 1 mei zal er een gezamenlijk afsluiting plaatsvinden, waar ouders, broertjes en zusjes, opa’s en oma’s naar kunnen komen kijken!

Tags: , , , ,


Over deze Cultuurheld

Janine Schott volgde haar dansopleiding aan het Koninklijk Conservatorium en richtte in 2000 danstheatergezelschap 2daPoint op waar zij als danseres en choreograaf dansproducties ontwikkelde in binnen en buitenland. Tegenwoordig heeft zij een bedrijf Schott in de Rose, waar zij theater, dans en muziek workshops en projecten ontwikkeld voor o.a. VO en PO en hebben in 2013 SiR Musical Theaterschool opgericht in Scheveningen. Bij Cultuurhelden is ze met veel enthousiasme betrokken als dansdocent en ontwikkelt ze in samenwerking met de scholen lesplannen. Haar inspiratie en plezier haalt ze uit het stimuleren van kinderen zodat ze zich creatief blijven ontwikkelen zodat ze ook later maker kunnen blijven in hun eigen verhaal.



Reacties niet toegestaan

Naar boven ↑
  • Over Cultuurhelden

    Cultuurhelden zijn de creatieve vormgevers van Cultuureducatie met Kwaliteit in Delft.

    Weten hoe dat in de praktijk werkt? Bekijk de video-impressie of bel 0642653112.

  • Nieuwsbrief

    * Verplicht veld
  • De Cultuurhelden nieuwsbrief ontvang je 4 x per jaar. We delen je gegevens nooit met anderen en afmelden is altijd mogelijk.

  • Volg ons

  • Cultuurpartners

    Cultuurhelden wordt gefinancierd door het Fonds Cultuurparticipatie en de Gemeente Delft en uitgevoerd door DOK.