Reportage

Gepubliceerd op 13 mei 2015 | door Margrith Barnhoorn

Max Havelaar Schoolbreed project met als thema: Max Havelaar

Tweeëneenhalve week hebben alle groepen van basisschool De Max Havelaar zich gebogen over het thema jawel: Max Havelaar.

Op de eerste dag van het project kregen ze bezoek van Max Havelaar zelf. Hij vertelde het verhaal van zijn reis en wat hij zag in Nederlands-Indië, het huidige Indonesië.  De leerlingen ontdekte zo de man waar hun school naar genoemd is.

Een paar weken daarvoor hadden leerkrachten van de school samen met vakdocenten zich gebogen over dit thema in een brainstorm. Wat was belangrijk, wat wil je de leerlingen meegeven over hem en over zijn ideeën en waarom? Wat spreekt welke leeftijdsgroep aan en hoe ga je dat vertalen in een creatieve opdracht? Voor diegene die niet meer precies weten waar het over gaat: hier vind je meer over hem.

Leerkrachten van de hogere groepen besteden zelf in de lessen wereldoriëntatie aandacht aan het land en aan datgene waar Max Havelaar voor staat, namelijk vrijheid om te denken en de strijd voor een rechtvaardiger wereld. In de jongste groepen gaat het vooral om het land, de sfeer, de kleuren en geluiden. De groepen 3 tot en met 5 houden zich vooral bezig met de reis ernaar toe, inclusief de  gevaren en de producten die er gehaald werden. Eerlijke handel vormde een belangrijk onderdeel van  de lessen.

In lessen die door vakdocenten gegeven werden maakte de leerlingen toneelscènes, muziek, stop motion filmpjes, dansen, wajangpoppen en daarmee een schimmenspel en schalen met sjablonen erop.

23 april was het zover: de presentatie op school! Toen ik net voor half zeven aan kwam lopen was het al aardig druk – overal ouders met kinderen, veel geroezemoes. Op de digiborden overal filmpjes  – van de muziekles, de toneelscènes en vooral heel veel stop motion. Boten die in zee voeren, met piraten en eilanden,  palmen en complete schipbreuken! En mensen die gebiologeerd stonden te kijken naar wat er allemaal gebeurde. De wajangpoppen stonden overal, al dan niet achter een laten met een bouwlamp, als een echt schimmenspel. En anders was het spel op het digibord te zien.

De schalen die de leerlingen van groep een en twee gemaakt hadden, hadden een mooi plekje in de lokalen gekregen, in een klas zelfs met fruit erin! De leerkrachten hadden ook niet stil gezeten, zij hadden ook veel gemaakt met hun leerlingen – van wereldbollen, tot schepen en posters.

Door de school heen lopend heb ik genoten van de energie, van de dingen die gemaakt zijn en van de blije gezichten van de leerlingen en leerkrachten als ze vertelden over wat ze allemaal gemaakt hadden!

Tags: , ,


Over deze Cultuurheld

Margrith Barnhoorn is kunsthistoricus, van jongs af aan enthousiast museumbezoeker en lezer. Zij geeft al vele jaren les aan volwassenen en weet haar bevlogenheid over wat mensen bedacht en gemaakt hebben over te dragen. Als rondleider in een museum en in de stad leert zij mensen bewust kijken naar de wereld om ons heen en de wereld die daarachter zit. In die hoedanigheid is zij zelfs weesmoeder geweest in museum Prinsenhof. Margrith werkt bij DOK als adviseur kunst- en cultuureducatie. Bij Cultuureducatie met Kwaliteit is zij betrokken als inhoudelijk en organisatorische coördinator.



Reacties niet toegestaan

Naar boven ↑
  • Over Cultuurhelden

    Cultuurhelden zijn de creatieve vormgevers van Cultuureducatie met Kwaliteit in Delft.

    Weten hoe dat in de praktijk werkt? Neem contact op met Janneke Baken door te mailen naar j.baken@dok.info of bel  015 – 212 34 50.

  • Nieuwsbrief

    * Verplicht veld
  • De Cultuurhelden nieuwsbrief ontvang je 4 x per jaar. We delen je gegevens nooit met anderen en afmelden is altijd mogelijk.

  • Volg ons

  • Cultuurpartners

    Cultuurhelden wordt gefinancierd door het Fonds Cultuurparticipatie en de Gemeente Delft en uitgevoerd door DOK.