Achtergrond

Gepubliceerd op 7 juli 2015 | door Miriam Bosman

0

Buitenbeeld: Cultuurheld Karlijn op het Veld

Meer dan 60 leerkrachten, directeuren, kunstdocenten, educatiemedewerkers en andere betrokkenen kwamen donderdag 18 juni naar de feestelijke afsluiting van 2 jaar Cultuurhelden. Drie Cultuurhelden stelden we buitenbeeld een aantal vragen. Wie ben je en wat doe je?

“Ik ben Karlijn op het Veld en adviseur bij het Fonds voor Cultuurparticipatie. Ik heb theaterwetenschappen gestudeerd en ben in 2012 bij het fonds terecht gekomen. Dat was vlak voordat het programma Cultuureducatie met Kwaliteit van start ging. Ik heb veel plannen die door culturele instellingen werden ingediend, mogen lezen ook en meegemaakt hoe in 2013 de eerste subsidies werden verstrekt en mensen dus echt aan de slag konden.  Het is mooi om te zien hoe scholen concreet aan de slag gaan samen met de culturele instellingen na een voorbereidingsfase waarin de plannen alleen op papier staan.”

Wat is er van al die plannen terecht gekomen?

“Nu – zo’n 2 jaar later – is echt goed zichtbaar wat er allemaal is ontwikkeld, wat er is opgebouwd bij de scholen en hoe leraren en leerlingen enthousiast aan de slag zijn. Aan het landelijke programma doen maar liefst 54 culturele instellingen mee die elk voor een aantal omringende scholen aan het werk zijn. Sommigen van deze instellingen zoals hier in Delft, hebben een groeimodel in aantal scholen met een compleet programma. Andere instellingen werken met alle scholen in de omgeving en afhankelijk van de fase van de school is dit een basisprogramma of verdiepingsprogramma. De hoofdlijn is hetzelfde, namelijk dat alle scholen een omslag aan het maken zijn naar het vraaggestuurd werken. Want dat het vanuit de school komt en daardoor geborgd is, is wat we eindelijk willen met cultuureducatie.”

Dat klinkt goed maar hoe meet je dan dit succes?

“We hebben alle instellingen eind vorig jaar om evaluatie gevraagd en vragen gesteld als: hoe loopt het nou? Gaat het de goede kant op? Daar is vervolgens een evaluatiecommissie mee aan de slag gegaan. In april zijn de bevindingen in het rapport ‘Cultuur als Basis’ verschenen. Daaruit bleek duidelijk dat we echt op de goede weg zitten. Bovendien kregen we ook een aantal aanbevelingen waarmee verder kunnen.”

Waar denk je dat we over 2 jaar staan?

“Minister Bussemaker blijft cultuureducatie belangrijk vinden. Voor de komende beleidsperiode is er dan ook budget voor cultuureducatie. In ons beleidsplan komt het onderwerp cultuureducatie zeker terug en er komt ook een vervolg op de regeling Cultuureducatie met Kwaliteit. We zien dat scholen en culturele instellingen goede gesprekken voeren over wat scholen willen met cultuureducatie. Voor de volgende fase is van belang dat deze instellingen – afhankelijk van hun plannen – verder gaan verbreden en/of verdiepen. Uiteindelijk is er één ding belangrijk: dat de scholen weten wat ze willen op het gebied van cultuureducatie en dit verankeren in de school.”

Tags:


Over deze Cultuurheld

Miriam is teamleider kunst- en cultuureducatie bij DOK. De eerste periode van Cultuurhelden leidde ze als projectleider het programma in goede banen en zorgde voor een heldere vertaling van de wensen van de Delftse scholen in passende trajecten. Haar drijfveer is om het creatieve vermogen van kinderen aan te boren en te vergroten door op school ruimte te maken voor onderzoek, experiment en het creatief proces.



Reacties niet toegestaan

Naar boven ↑
  • Over Cultuurhelden

    Cultuurhelden zijn de creatieve vormgevers van Cultuureducatie met Kwaliteit in Delft.

    Weten hoe dat in de praktijk werkt? Bekijk de video-impressie of bel 0642653112.

  • Nieuwsbrief

    * Verplicht veld
  • De Cultuurhelden nieuwsbrief ontvang je 4 x per jaar. We delen je gegevens nooit met anderen en afmelden is altijd mogelijk.

  • Volg ons

  • Cultuurpartners

    Cultuurhelden wordt gefinancierd door het Fonds Cultuurparticipatie en de Gemeente Delft en uitgevoerd door DOK.