Achtergrond

Gepubliceerd op 22 september 2015 | door Miriam Bosman

Buitenbeeld: Dionne van der Helm-Wilmer

Meer dan 60 leerkrachten, directeuren, kunstdocenten, educatiemedewerkers en andere betrokkenen kwamen donderdag 18 juni jl. naar de feestelijke afsluiting van 2 jaar Cultuurhelden. Drie Cultuurhelden stelden we buitenbeeld een aantal vragen.

Wie ben je en wat doe je?

“Ik ben Dionne van der Helm-Wilmer van de Bernadette Mariaschool uit Delft. Ik ben sinds 5 jaar adjunct directeur.”

Waarom hebben jullie gekozen om mee te doen aan Cultuurhelden?

“Eén van de pijlers binnen onze school is kunst en cultuur. Wij wilden dit echter wat steviger verankeren en onderwijs op een andere manier benaderen dan simpelweg lessen te draaien. We wilden dat de creativiteit van kinderen hier een belangrijke rol in ging spelen en kinderen veel meer zelf laten ontdekken. Cultuurhelden sluit hier goed op aan.”

Wat hebben jullie afgelopen schooljaar gedaan?

“Dit was het eerste jaar dat we meedoen. Wij hebben vlak na de zomer van 2014 met de docenten de basistraining gedaan en inmiddels één project afgerond waarin we schoolbreed de koppeling hebben gemaakt met de wereldoriëntatiemethode. Wat we daar belangrijk aan vonden is dat we het vervolgens ook in andere methoden kunnen gebruiken. We willen voorkomen dat het een los iets wordt dat weer verdwijnt als bijvoorbeeld de subsidie op is. Onderwijs op een andere manier invullen, daar gaat het om.”

En, wat zijn jullie bevindingen?

“We hebben net de evaluatie gehad en iedereen was erg enthousiast. Dit jaar willen we de vaardigheden van de leraren een belangrijkere rol laten spelen. We gaan 2 x een training doen waarbij we meer met multimedia, dans en theater gaan doen. Op die manier zijn onze mensen minder afhankelijk zijn van de docenten van de VAK en kunnen we zelf beter kunst en kunnen we het beter overbrengen op de kinderen.”

Hoe ziet er over 2 jaar uit op jullie school?

“Ik hoop dat als we dan een les draaien we het op een manier vormgeven dat er meer uit de kinderen zelf komt. Een voorbeeld: wij hebben nu een les bij groep 7 en 8 over voortplanting en seksualiteit, hetgeen altijd een hoop schaamte met zich meebrengt. De juffen kwamen binnen als dokters en maakten opmerkingen over ingegroeide teennagels en andere dingen. De kinderen vonden het eerst heel raar, moesten lachen maar nadat de giebelfase voorbij was, kreeg het project wel veel meer inhoud. Stel dat je alle lessen zo kunt maken en kinderen zo gestimuleerd worden om meer te willen weten, ook met rekenen en spelling. Dat zou toch ideaal zijn?”

Tags: , , ,


Over deze Cultuurheld

Miriam is teamleider kunst- en cultuureducatie bij DOK. De eerste periode van Cultuurhelden leidde ze als projectleider het programma in goede banen en zorgde voor een heldere vertaling van de wensen van de Delftse scholen in passende trajecten. Haar drijfveer is om het creatieve vermogen van kinderen aan te boren en te vergroten door op school ruimte te maken voor onderzoek, experiment en het creatief proces.



Reacties niet toegestaan

Naar boven ↑
  • Over Cultuurhelden

    Cultuurhelden zijn de creatieve vormgevers van Cultuureducatie met Kwaliteit in Delft.

    Weten hoe dat in de praktijk werkt? Bekijk de video-impressie of bel 0642653112.

  • Nieuwsbrief

    * Verplicht veld
  • De Cultuurhelden nieuwsbrief ontvang je 4 x per jaar. We delen je gegevens nooit met anderen en afmelden is altijd mogelijk.

  • Volg ons

  • Cultuurpartners

    Cultuurhelden wordt gefinancierd door het Fonds Cultuurparticipatie en de Gemeente Delft en uitgevoerd door DOK.