Reportage

Gepubliceerd op 3 november 2015 | door Harry Schumacher

0

Buitenaardse wezens landen in de klas

Op de “Bonte Pael” wordt een lessencyclus gegeven rondom de kinderboekenweek met het thema: Raar, maar waar. Voor de groepen 1/2 is het boek “De Astronaut”  gekozen. Via een brainstorm komt het onderwerp van buitenaardse wezens bovendrijven, daar dit als geen ander onderwerp een beroep doet op de grenzeloze fantasie.

Drie keer wordt dezelfde les gegeven, 1 x door de vakdocent, 1 x de vakdocent samen met de juf, en als laatste de juf alleen. De les is onderverdeeld in een aantal fases om de aandacht van de kinderen vast te houden. We werken vanuit het individu naar een steeds groter groeiende wereld om het wezen heen. We beginnen bij de ruimtewezens en kijken vervolgens hoe ze zich in een kleine groep gedragen en als laatste in een buitenaardse klas. Steeds wordt de wereld die de kinderen vormgeven teruggekoppeld naar hun eigen wereld, naar groepjes in de klas en hun eigen rol in de klas.

Die terugkoppeling gaat eigenlijk vanzelf; de kinderen hebben het vooral ook over zichzelf, wat ze graag in de klas zouden zien, waar ze blij mee zijn of wat ze missen. Zo doen wij het, maar is dat dan ook de beste manier voor de ruimtewezens?

In de eerste fase maken de kinderen ruimtewezens. Maar wat is dat nu eigenlijk een buitenaards wezen? Ben je er wel eens één tegengekomen? Hoe zou ie eruit kunnen zien? We beginnen met spannende muziek om de kinderen direct in een andere sfeer te brengen en dat werkt nog beter wanneer je je ogen sluit.

De eerste wezens lijken erg op de mensfiguur zoals we die kennen, met vaak maar een klein verschil. Maar al snel wordt het gekker en gekker. Zou zijn oor ook op de plek van zijn grote teen kunnen zitten? En als zijn enkele been nu op de plek, waar jouw neus zit, zijn hoofd verlaat, moet ie dan hinkelen of zal ie dan altijd op dezelfde plek blijven staan? In de hoofdjes gaat een hoop om en bij navraag blijkt dan ook dat de Alien nog veel meer “vreemde” kenmerken bevat dan je bij de  eerste aanblik kan zien.

Vervolgens komen de wezens in groepjes van maximaal vier te zitten, een vorm die ook in hun eigen klas is terug te vinden. Alhoewel zitten, liggen ze niet liever op de grond, of hangen ze aan muur? Als laatste is er een echt klaslokaal voor de wezens. Het enige probleem is dat het een kaal lokaal is, waar verder niets te beleven valt. De aankleding van het lokaal begint met dingen die ze om zich heen zien, maar verschuift al snel naar de dingen die ze om zich heen zouden willen zien.

De kinderen leven zich in een aliën te zijn, wat inhoudt dat ze de regie hebben over een fantasiewereld, waar alles te bepalen is. Fantasie en werkelijkheid gaan in elkaar over. Eén van de kinderen gaat zo in de wereld van de ruimtewezens op dat hij niet langer aanspreekbaar is. Zijn gedachten lijken zich in een baan om de maan te begeven. Uiteindelijk “landt” hij wel weer tussen de andere kinderen, wanneer het (veel te vroeg) weer tijd is om naar huis te gaan.

Foto’s: Guido Bosua.

Tags: , , , ,


Over deze Cultuurheld

Harry is zowel beeldend kunstenaar en vormgever. Hoewel geschoold als interieur architect wordt de laatste jaren de autonomie van het kunstenaarschap uitgediept in een grote diversiteit aan disciplines. De nadruk ligt op ruimtelijke installaties die ondersteund worden door tweedimensionaal werk. Het overkoepelende thema is de natuur en hoe de mens daarmee omgaat. Al tientallen jaren wordt wordt het zelf creëren afgewisseld met het enthousiasmeren van kinderen in het creatieve denkproces. Dit gebeurd door het maken van tentoonstellingen, het ontwikkelen en geven van workshops en lessen en het geven van rondleidingen.



Reacties niet toegestaan

Naar boven ↑
  • Over Cultuurhelden

    Cultuurhelden zijn de creatieve vormgevers van Cultuureducatie met Kwaliteit in Delft.

    Weten hoe dat in de praktijk werkt? Bekijk de video-impressie of bel 0642653112.

  • Nieuwsbrief

    * Verplicht veld
  • De Cultuurhelden nieuwsbrief ontvang je 4 x per jaar. We delen je gegevens nooit met anderen en afmelden is altijd mogelijk.

  • Volg ons

  • Cultuurpartners

    Cultuurhelden wordt gefinancierd door het Fonds Cultuurparticipatie en de Gemeente Delft en uitgevoerd door DOK.