Reportage

Gepubliceerd op 5 november 2015 | door Lucy de Haas

0

Kleuters onderzoeken kleur!

Aanleiding van het onderzoek op de Simon Carmiggeltschool waren de oliepastelkrijtjes, die doorgaans keurig in dozen opgeborgen lagen in de voorraadkast. Wat kan je daar allemaal mee doen? Dat was de vraag waar de kinderen zich enthousiast over bogen.

In de eerste les kreeg het verschil tussen lichte en donkere kleuren alle aandacht; de krijtjes kregen een plek op de vloer, waarbij ze van licht naar licht naar donker werden gesorteerd en andersom.  Daarna werden de kleuren wel uitgeprobeerd. Om en om tekenden de kinderen met de krijtjes lichte en donkere strepen op grote vellen wit papier.  Bij het presenteren vonden ze de streeptekeningen zo mooi, dat deze getransformeerd werden tot vlaggenlijn voor de aula.

In de tweede les ging het om de effecten die de krijtjes hadden op gekleurd papier. Het leek wel op toveren vonden ze! Zo bleek het onderzoek onverwacht ook nog wonderwel te passen in het kinderboekenweekthema ” Raar maar waar”. Bij de presentatie van dit onderzoek stelden de kinderen aan de leerkrachten voor om van de tekeningen een boek te maken, want zo stelden ze, ze waren te mooi om weg te gooien.

De derde en laatste keer onderzochten ze wat er gebeurd als je de kleuren over elkaar heen krijt.  Ze ontdekten ze spelenderwijs dat je kleuren kan mengen. Tot hun grote verrassing kregen de kinderen van de leerkracht bij deze laatste fase van het onderzoek een saté stokje uitgereikt. Wat vonden ze het spannend om hiermee in de kleurlagen te krassen en te ontdekken dat er grappige, spannende afbeeldingen ontstonden.

In de drie lessen is de nadruk alleen op het onderzoek gelegd en niet op het resultaat. Mooi was het om te ontdekken dat het resultaat daarom niet minder gewaardeerd werd door de kinderen. Er ontstond een mooie vlaggenlijn en het boek is er ook gekomen, terwijl dit van te voren niet was bedacht.

Voor de begeleiders was het steeds erg leuk en verrassend om te horen welke verhalen er in de verbeelding van de kinderen ontstonden naar aanleiding van hun werk.  Terwijl het werk niets hoefde voor te stellen had het voor hen een enorme betekenis gekregen.

Tags: , , ,


Over deze Cultuurheld

Lucy de Haas is zelfstandig beeldend kunstenaar met een passie voor recyclekunst. Ze inspireert anderen graag om met andere ogen naar afvalmateriaal te kijken. Sinds 2007 geeft Lucy cursussen en workshops decoratieve recyclekunst aan volwassenen, kinderen en mensen met een verstandelijke beperking o.a. in Delftse wijkcentra, voor de Brede School, bij Natuur- en milieu centrum de Papaver, in eigen atelier en op locatie. Ook geeft zij cursussen Natuurlijk Tekenen en Creatieve Expressie.



Reacties niet toegestaan

Naar boven ↑
  • Over Cultuurhelden

    Cultuurhelden zijn de creatieve vormgevers van Cultuureducatie met Kwaliteit in Delft.

    Weten hoe dat in de praktijk werkt? Bekijk de video-impressie of bel 0642653112.

  • Nieuwsbrief

    * Verplicht veld
  • De Cultuurhelden nieuwsbrief ontvang je 4 x per jaar. We delen je gegevens nooit met anderen en afmelden is altijd mogelijk.

  • Volg ons

  • Cultuurpartners

    Cultuurhelden wordt gefinancierd door het Fonds Cultuurparticipatie en de Gemeente Delft en uitgevoerd door DOK.