Reportage

Gepubliceerd op 17 november 2015 | door Marieke Thiescheffer

0

‘Daar kunnen we in de herfstvakantie mee verder gaan’

Compositie, kleur en boek maken op de Simon Carmiggeltschool

Compositie en kleur

Kinderen van groep 3 en 4 keken naar composities in de schilderkunst. Door daarna composities te vormen van dobbelstenen, legoblokken, hout, driehoeken, naast elkaar, op elkaar en achter elkaar te plaatsen, verkenden ze al spelend de mogelijkheden. Door vervolgens vanuit een standpunt te tekenen wat ze zagen ontstonden werkstukken met unieke composities.

In de les daarop experimenteerden ze met de primaire kleuren. Dat je van geel en blauw groen krijgt is voor veel kinderen uit groep 3 nog een magisch gebeuren. Ze werden laaiend enthousiast en ontdekten zelf andere kleuren; zoals bruin.

In de derde les experimenteerden ze verder met het mengen van kleuren in licht en donker.  Ze onderzochten de kleuren door met 1 gemengde kleur hele lichte en hele donkere tinten in banen van boven naar beneden te schilderen. Het mengen van de kleuren van licht naar donker in een landschap was het eindresultaat van het proces.

Boek maken

Kinderen van groep 5 en 6 onderzochten hoe je een boek maakt. Van verschillende soorten papier; muziekpapier, oude boekjes, gekleurd – en schrijfpapier knipten ze bladzijden. Papiermaat en -soort  bepaalden het uiterlijk.  Ze bonden het boek met bindtouw in de rijgtechniek. Een Japanse manier; niet eenvoudig, maar na het bestuderen van een filmpje en met een beetje oefening lukte dat!

Geen boek zonder inhoud; in de tweede les werd het verhaal geschreven. Elk kind schreef een woordweb naar aanleiding van een eigen idee,  en vervolgens  een verhaal. Opvallend was dat het ene kind een fantasie verhaal en  de andere een echte gebeurtenis beschreef.

In de derde les experimenteerden ze met de collagetechniek voor de illustraties bij de tekst. Ze werkten geconcentreerd met scheuren, knippen en het combineren van vormen.

Aan het einde van de lessenseries lazen een aantal kinderen hun verhaal voor. Er bleven overal wel wat lege bladeren in de boekjes over. ‘Maar’, zo reageerden een paar enthousiastelingen;  ‘daar kunnen we in de herfstvakantie mee verder  gaan’.

Tags: , , , , ,


Over deze Cultuurheld

Marieke werkte in het sociaal cultureel tiener en jongerenwerk. In Hilversum volgde ze een camera opleiding en draaide vijf jaar in de studio’s van de omroepen mee. Ze heeft ervaring in het maken van een videoproducties voor de regionale televisie. Ze werkt als leidinggevende in het welzijnswerk, bij de GGZ en in de kinderopvang. In 2010 is zij afgestudeerd aan de avondopleiding van de KABK in Den Haag en werkt zij ook als docent beeldende vorming bij het team kunst- en cultuureducatie van DOK. Haar specialiteiten zijn film, video, animatie, tekenen en schilderen. Kinderen inspireren en ruimte geven voor ontdekkingen is haar doel.



Reacties niet toegestaan

Naar boven ↑
  • Over Cultuurhelden

    Cultuurhelden zijn de creatieve vormgevers van Cultuureducatie met Kwaliteit in Delft.

    Weten hoe dat in de praktijk werkt? Bekijk de video-impressie of bel 0642653112.

  • Nieuwsbrief

    * Verplicht veld
  • De Cultuurhelden nieuwsbrief ontvang je 4 x per jaar. We delen je gegevens nooit met anderen en afmelden is altijd mogelijk.

  • Volg ons

  • Cultuurpartners

    Cultuurhelden wordt gefinancierd door het Fonds Cultuurparticipatie en de Gemeente Delft en uitgevoerd door DOK.