Column

Gepubliceerd op 11 januari 2016 | door Marja van Rossum

0

Een kind kan de was doen

Stel je voor dat jouw groep het hele schooljaar gemotiveerd, enthousiast en betrokken werkt. Uitdagingen niet uit de weg gaat, creatief omgaat met taal en rekenen, spontaan op zoek gaat naar oplossingen – en die ook vindt, respect heeft voor andere zienswijzen, conflicten oplost met woorden en niet met klappen, meningsverschillen ziet als mogelijkheid om iets van elkaar te leren. Kortom, stel je voor dat jouw groep een soort ideale groep is. Denk je dat kan?

Ja. Dat kan! Alleen ontstaat het niet vanzelf. En voordat je zuchtend bedenkt, wat er allemaal moet gebeuren voor het er een beetje op gaat lijken: er is een manier waarmee je aan dat alles kunt werken zonder zeven handboeken door te nemen. Echt waar. Geweldig, toch?

Waar vind je dat? Is het iets nieuws? Nee. Sterker nog, het is oud. Heel oud. Het is de basis van de huidige wetenschap en de grondslag van onze democratische samenleving. Een beproefde werkwijze, die sinds de oudheid in praktijk wordt gebracht en wereldwijd ingezet in het onderwijs. Vanaf de kleuterleeftijd. Steeds meer, steeds vaker. Alleen nog niet overal. Gek genoeg, want de positieve resultaten van allerlei onderzoeken naar de opbrengsten liegen er niet om.

Iedereen kan het leren, velen beleven er plezier aan. Het is uitdagend, grappig, spannend. Er is altijd stof genoeg voor handen, en die ligt overal voor het oprapen. Het past bij alle vakken en thema’s in de klas. Iedereen kan op eigen niveau meedoen.

Het enige dat je er voor nodig hebt, is de ambitie om af en toe eens achterover te leunen in je groep. Vertrouwen te hebben in het eigen denken van iedere leerling in de groep. En een paar vaardigheden, die per saldo helemaal niet zo moeilijk zijn: je moet goed kunnen luisteren, nieuwsgierig zijn, de wil hebben om te proberen een ander echt te begrijpen, ideeën van anderen serieus nemen en bevragen, grote lijnen zien en verbanden kunnen benoemen.

Daarmee vervul je een voorbeeldrol en kun je het eigen denken van de kinderen waar nodig een beetje structureren. O ja, en je moet ze zo nu en dan een beetje porren, ze een beetje uitdagen zodat ze verrast worden door hun eigen denken en dat van anderen.

Als je de truc eenmaal door hebt, kun je hem overal bij inzetten. En werk je aan alle 21e- eeuwse vaardigheden die er maar te bedenken zijn. Gaat er al een lichtje branden? Ja, ik heb het over filosoferen. Wast een berg, kost een beetje.

Meer weten? Kijk op www.grootdenkraam.nl

Tags: , , , ,


Over deze Cultuurheld

Marja van Rossum is Cultuurheld. En kinderfilosoof, docent creatief schrijven, ontwerper van projecten en lesmateriaal, trainer, coach, schrijver, denker, dichter, hondenliefhebber, moeder, bruggenbouwer, procesbegeleider &. Maar hoeveel rollen ze ook heeft, waar ze ook mee bezig is, er is altijd één grote gemene deler. Of twee, om eerlijk te zijn. Deze cultuurheld zit barstensvol enthousiasme en gaat voor kwaliteit.



Reacties niet toegestaan

Naar boven ↑
  • Over Cultuurhelden

    Cultuurhelden zijn de creatieve vormgevers van Cultuureducatie met Kwaliteit in Delft.

    Weten hoe dat in de praktijk werkt? Bekijk de video-impressie of bel 0642653112.

  • Subscribe me

    * This field is required
  • De Cultuurhelden nieuwsbrief ontvang je 4 x per jaar. We delen je gegevens nooit met anderen en afmelden is altijd mogelijk.

  • Volg ons

  • Cultuurpartners

    Cultuurhelden wordt gefinancierd door het Fonds Cultuurparticipatie en de Gemeente Delft en uitgevoerd door DOK.