Column

Gepubliceerd op 20 januari 2016 | door Pieter Mols

0

Maak het met kunstenaars

Als je in het onderwijs werkt, zeker als het gaat over kunsteducatie, is er sprake van total commitment. Het lukt niet als je alleen maar van 9.00 – 17.00 uur je werk wilt doen. In de eerste plaats is de hoeveelheid werk zo groot, dat je het in die tijd niet af krijgt. Maar bovendien ben je eigenlijk voortdurend bezig met je werk, zelfs als je het niet in de gaten hebt.

Nieuwe indrukken en ideeën om tijdens je werk te gebruiken, doe j overal op. Als je in de rij staat voor de kassa, valt je oog op een interessant artikel in een tijdschrift. Als je een dagje op stap bent in Amsterdam zie je toevallig een beeld op een affiche dat je goed kunt gebruiken in het project dat je volgende week gaat uitvoeren. Als je je vriendin helpt verhuizen ontdek je een doos met kaarten die niet meer gebruikt wordt, en die jij prima kunt gebruiken in de aardrijkskundeles…

Als dat te erg wordt, is er sprake van beroepsdeformatie. Maar een beetje gezonde beroepsdeformatie kan geen kwaad.

Een voorbeeld van positieve beroepsdeformatie:

De museumshop van het Stedelijk Museum in Amsterdam heeft de catalogi van de actuele tentoonstellingen natuurlijk prominent opgesteld. Daar gaat dan ook de eerste aandacht naar uit. Maar als je door de catalogus bladert met in je achterhoofd de vraag of je die zult aanschaffen of toch maar niet deze keer; valt je oog op een hele andere stapel boeken naast de kassa. De titel triggert je meteen: ‘Maak het met kunstenaars’.

Je kunt nu twee dingen doen. Of je denkt bij jezelf: Ik ben nu niet aan het werk, ik ben hier voor mijn eigen lol; dus ik laat dat boek liggen. Of je denkt: Hé dat zou interessant kunnen zijn.

Die laatste gedachte levert een heel interessant pakket met ideeën op. Het boek: Maak het met kunstenaars, is een verzameling van workshops die in het Stedelijk Museum de laatste jaren zijn uitgevoerd met kinderen. Daarin speelt het werk van bekende kunstenaars de hoofdrol. Het gaat er in de workshops niet om het werk van die kunstenaars uit te leggen. Het gaat er om kinderen de vragen die kunstenaars zichzelf stellen, ook te laten onderzoeken. Vragen als: Hoe versier je iemand aan wie je bent verslingerd? Hoe teken je een woord? Hoe maak je van een vuilniszak een maatpak? Of: Kun jij tegen de wind in plassen? Iedere vraag wordt voorzien van een onderzoeksvoorstel in de vorm van een recept. Waarin volop ruimte is voor eigen interpretatie en onderzoek.

Eigenlijk werk je mee in het atelier van de kunstenaar. Je loopt als het ware een eindje mee met de kunstenaar. En daarna ga je zelf verder op pad om een antwoord op de vraag zichtbaar te maken.

Het boek is natuurlijk gemaakt op basis van beeldende kunst. Maar met een beetje fantasie kun je hetzelfde doen met muziek, of met dans of drama.

Goud voor Cultuurhelden.

Tags: , , ,


Over deze Cultuurheld

Pieter is de trainer en ontwikkelaar van de basistrainingen met schoolteams en kunstdocenten en sparring partner en ontwikkelaar voor het programma Cultuurhelden. Pieter was leerkracht in alle groepen van het basisonderwijs, schoolbegeleider en directeur van een erfgoedmuseum. Hij ontwikkelt, doceert en publiceert o.a. op het brede terrein van cultuureducatie. Pieter is beeldend kunstenaar. In 2000 startte hij het cultureel constructiebureau ContraPunt.



Reacties niet toegestaan

Naar boven ↑
  • Over Cultuurhelden

    Cultuurhelden zijn de creatieve vormgevers van Cultuureducatie met Kwaliteit in Delft.

    Weten hoe dat in de praktijk werkt? Bekijk de video-impressie of bel 0642653112.

  • Nieuwsbrief

    * Verplicht veld
  • De Cultuurhelden nieuwsbrief ontvang je 4 x per jaar. We delen je gegevens nooit met anderen en afmelden is altijd mogelijk.

  • Volg ons

  • Cultuurpartners

    Cultuurhelden wordt gefinancierd door het Fonds Cultuurparticipatie en de Gemeente Delft en uitgevoerd door DOK.