Achtergrond

Gepubliceerd op 29 januari 2016 | door Marijke Brinkman

0

Cultuurheld van het eerste uur Wesna Snijder aan het woord

Wesna Snijder – adviseur Cultuur bij de Gemeente Delft – is ervan overtuigd dat Cultuurhelden een interessante en positieve beweging op gang heeft gebracht. Marijke Brinkman stelde deze Cultuurheld van het eerste uur een aantal vragen.

1. Weet je nog je eerste ervaring met kunst?

Mijn moeder komt uit Macedonië, we gingen daar vaak op vakantie naar toe. De muziek- en feesttraditie daar is ons met de paplepel ingegoten. Zelf ging ik al jong op ballet, volgde muziekles op school en zat in het schoolorkest. Ik weet niet of er veel aan kunstonderwijs gedaan werd op school maar ik herinner me wel lessen rond een architectuurthema op school, ik ontdekte hoe bijzonder het is om na te nadenken over vorm, functie en schoonheid bij gebouwen, de omgeving waarin je leeft.

2. Waar haal je nu inspiratie, ideeën vandaan?

Door veel te lezen en te praten over ontwikkelingen in mijn vakgebied. Ik praat met de culturele partners in de stad en geniet van alle mooie en interessante projecten die er te zien zijn. Bijvoorbeeld de tentoonstelling over Schoonhoven, of het prachtige fotoproject “in het voorbijgaan” van Hans Stakelbeek, onderdeel van Kunst in de Wijken. Ik merk ook de creatieve energie die er vrijkomt als er een Vermeer naar Delft komt.

3. Hoe ben je adviseur Cultuur bij de Gemeente Delft geworden?

Na mijn HBO-studie Vrijetijdskunde wilde ik meer verdieping, die vond ik in de studie kunst- cultuurwetenschappen aan de Erasmus universiteit. Intussen werkte ik o.a. bij het Filmhuis in Den Haag, bij de SKVR in Rotterdam, bij Rotterdam Culturele Hoofdstad. Na mijn studie heb ik de stoute schoenen aangetrokken en een gesprek geregeld bij de Gemeente. Niet lang daarna kon ik aan de slag. Ik werk er nu bijna 10 jaar met zeer veel plezier. Delft is een fijne stad waar veel gebeurt ondanks de zware bezuinigingen van de afgelopen jaren.

4. Wat vind je het belang van cultuuronderwijs?

Cultuuronderwijs draagt bij aan een rijke leeromgeving, van groot belang, zeker ook voor kinderen die dat van huis uit niet wordt aangeboden. Kinderen kunnen zich er breder door ontwikkelen, zo ontdekken ze waar hun talenten liggen en kunnen ze vaardigheden opdoen die inzetbaar zijn op heel andere terreinen.

5. Welke veranderingen heb je in Delft de laatste jaren bemerkt bij cultuur en onderwijs en de samenhang daartussen?

Er is in Delft al heel veel jaren een goed basisaanbod voor de scholen (Kunstmenu/Kunstklik) waardoor leerlingen kunnen proeven aan cultuur. Intussen zochten we in de gemeente, maar ook op landelijk niveau, naar meer verdieping. In het cultuureducatiebeleid hebben we de afgelopen jaren die verdiepingsslag gemaakt door met het programma Cultuurhelden aan de slag te gaan. Het is een spannend programma, de betrokkenheid van de scholen is erdoor vergroot. Centraal staan talentontwikkeling, ontdekken, onderzoeken en samenwerken. Allemaal dingen die er toe doen in de samenleving.

6. De gemeente Delft en het Fonds voor Cultuurparticipatie financieren het project Cultuurhelden. Wat is het belang ervan?

Cultuurhelden heeft een interessante en positieve beweging op gang gebracht die ook goed past binnen het profiel van Delft als stad van kennis en innovatie. Elf Delftse scholen doen mee aan Cultuurhelden en verrijken daarmee het onderwijsaanbod met kunst en cultuur. De trajecten die in het kader van Cultuurhelden worden uitgevoerd, worden in nauwe samenwerking met de school ontwikkeld en uitgevoerd, passend bij het profiel en de behoeften van de school. Kunstbeleving levert significant een bijdrage aan de ontwikkeling van 21th century skills. Daarom wordt het belang van cultuureducatie op basisscholen groot geacht.

7. In 2016 loopt de eerste periode af. Hoe zie je de toekomst van Cultuurhelden, kun je daar al iets over zeggen?

De nieuwe regeling van het Fonds voor Cultuurparticipatie (FCP) wordt per 1 april bekend gemaakt. VAK en DOK maken een plan voor de voortzetting van Cultuurhelden vanaf 2017. De gemeente is financieel partner en kijkt of het plan aansluit op het cultuurbeleid/kader. Wat de insteek voor Cultuurhelden in Delft is in de nieuwe periode staat dus nog niet vast. De behoefte van de scholen staat centraal: meer de verdieping opzoeken per discipline of het met begeleiding op de scholen verder implementeren van de werkwijze.

Het FCP zet waarschijnlijk (ook) in op het zoeken naar de verbinding met buitenschools, dan gaat het er vooral om dat de infrastructuur op orde is en om aansluiting op talentontwikkeling in de vrije tijd.

Een ding staat vast: Ik verwacht ook in de toekomst veel moois van Cultuurhelden.

Tags: ,


Over deze Cultuurheld

Als afgestudeerd Neerlandicus en bibliothecaris begon Marijke Brinkman in 1990 bij DOK Schoolmediatheek, later maakte ze de overstap naar De VAK als consulent literatuur. De doelgroep bleef gelijk: leerkrachten van Delftse scholen. Met veel plezier organiseerde ze jarenlang projecten waarin jeugdliteratuur, vertelkunst, poëzie en creatief schrijven gemixt werden met andere kunstdisciplines. Daarbij kwam ze vaak enthousiaste leerkrachten tegen. Aan het project Cultuureducatie met Kwaliteit werkt ze met volle overtuiging mee, omdat ze gelooft dat schoolteams meer bereiken dan al die individuele leerkrachten kunnen doen.



Reacties niet toegestaan

Naar boven ↑
  • Over Cultuurhelden

    Cultuurhelden zijn de creatieve vormgevers van Cultuureducatie met Kwaliteit in Delft.

    Weten hoe dat in de praktijk werkt? Bekijk de video-impressie of bel 0642653112.

  • Nieuwsbrief

    * Verplicht veld
  • De Cultuurhelden nieuwsbrief ontvang je 4 x per jaar. We delen je gegevens nooit met anderen en afmelden is altijd mogelijk.

  • Volg ons

  • Cultuurpartners

    Cultuurhelden wordt gefinancierd door het Fonds Cultuurparticipatie en de Gemeente Delft en uitgevoerd door DOK.