Reportage

Gepubliceerd op 29 maart 2016 | door Ilona Rozenboom

0

Kunnen leerkrachten zelf muziek creëren? Ja!

De leerkrachten van de Eglantier Tanthof maakten zich donderdagmiddag op voor een flinke uitdaging. Samen met trainer Debby Korfmacher, projectleider Ilona Rozenboom en muziekdocent Remco Visker gingen ze aan de slag met de vraag ‘Hoe ga je verder dan het aanleren van een liedje tijdens de muziekles?’ Deze teamtraining vormt de start voor het traject waarin leerkrachten en muziekvakdocenten samen lessenreeksen ontwerpen, waarin de leerlingen aan de slag gaan met het zelf creëren van muziek. En dat allemaal aansluitend bij de IPC-thema’s waar de school mee werkt.

Uitgangspunt van de training is de visie dat, wanneer leerlingen zelf gaan creëren, de leerkracht zijn houding verandert van docerende naar procesbegeleider. En dat is niet niks.. Debby leidde de leerkrachten door alle fasen van een goed proces heen. De training startte met een warming up in de vorm van een mirror the leader-spel, waarin er met klanken en bewegingen een start met improvisatie werd gemaakt. Een verdieping hierin was het spelen met namen, om het thema vast wat te exploreren: op welke manieren kun je een naam uitspreken? De sfeer werd direct open, veilig en creatief.

Vervolgens was het tijd voor de kern van de training. De leerkrachten gingen zelf aan de slag met het creëren van muziek. Dit werd gebaseerd op de namenoefening die al was gedaan. De opdracht voor de leerkrachten omvatte het maken van een muziekstukje in groepjes, geïnspireerd op hun eigen namen. Dit kon een lettergreep, een klank of een hele naam zijn. Duidelijk was dat de leerkrachten dit wel spannend vonden, maar tijdens de presentaties waren ze vooral erg onder de indruk van elkaar. De presentaties werden als bron voor reflecteren gebruikt. De groepen gaven elkaar feedback, om vervolgens verder te werken aan het verbeteren en oefenen van hun eigen stuk. De laatste stap omhelsde het presenteren van hun eigen creatie.

Na het actieve deel van de training, gingen de leerkrachten bij elkaar zitten om hun ervaringen te analyseren. Wat was er vernieuwend aan de training, wat hebben ze geleerd? Directeur Erika Kraai: “Interessant was het krijgen van feedback en het verbeteren van ons eigen stuk. Daardoor voelt het veel meer alsof we het echt af hebben gemaakt. Dat kan je toepassen in alle lessen.”

De leerkrachten wilden vooral graag kwijt dat ze in dit traject sámen met de muziekdocenten les willen geven. De ambitie om dit zelf te kunnen en het breder in hun lessen in te gaan zetten, werd bijna tastbaar. Dankzij deze training zijn zowel de leerkrachten als de muziekdocenten klaar voor een creatief, inspirerend proces, waarin vooral veel samengewerkt wordt!

Tags: , , , ,


Over deze Cultuurheld

Ilona werkt als zelfstandige in diverse gemeentes aan de coördinatie van Cultuureducatie met Kwaliteit. Met haar passie voor cultuureducatie wil ze zoveel mogelijk leerlingen én leerkrachten leren wat mooie culturele ervaringen voor je kunnen betekenen. Naast haar werk studeert ze voor haar master Onderwijswetenschappen en neemt ze als gitarist en zangeres deel aan diverse bands. Tussen november 2016 en januari 2018 werkte Ilona bij DOK als projectleider Cultuurhelden.



Reacties niet toegestaan

Naar boven ↑
  • Over Cultuurhelden

    Cultuurhelden zijn de creatieve vormgevers van Cultuureducatie met Kwaliteit in Delft.

    Weten hoe dat in de praktijk werkt? Bekijk de video-impressie of bel 0642653112.

  • Nieuwsbrief

    * Verplicht veld
  • De Cultuurhelden nieuwsbrief ontvang je 4 x per jaar. We delen je gegevens nooit met anderen en afmelden is altijd mogelijk.

  • Volg ons

  • Cultuurpartners

    Cultuurhelden wordt gefinancierd door het Fonds Cultuurparticipatie en de Gemeente Delft en uitgevoerd door DOK.