Reportage

Gepubliceerd op 20 april 2016 | door Margrith Barnhoorn

Zicht op Delft: van teamtraining tot creatieve les!

26 januari, 15.15: een lokaal vol leerkrachten van de Max Havelaarschool die samen met kunstdocenten aan de slag gaan. Hoe maak ik vanuit het thema Zicht op Delft een les waarin de leerlingen een creatief proces doormaken? Een les die bovendien ook past bij de andere lessen van het project? Dat was de vraag waarvoor de groep bij elkaar was gekomen. Er werd gebrainstormd, gedacht, heel hard samengewerkt, alle disciplines werden erbij betrokken en na twee uur stonden er heel wat lessen in de steigers. Twee weken mailverkeer later heeft iedere leerkracht een goede les gemaakt waarop de vakdocent feedback gegeven heeft. Nu kan het project beginnen.

Delft ervaren

Op 29 februari en 1 maart zijn zangdocenten eerst Jitske en Hille in alle groepen geweest om met hen het lied “Delft, stad aan de Schie” geschreven en gecomponeerd door Bert Brehm te zingen. Dat was een superleuke entree van het schoolbrede themaproject. Daarna heeft elke groep zijn eigen spoor gevolgd! Leerlingen gingen naar het Prinsenhof of bij een kunstenaar op bezoek, in andere groepen maakte de leerlingen een hoorspel, liepen geblinddoekt over de Markt en ervoeren hoe je Delft ziet als je niets ziet (maar wel kunt luisteren en voelen), er zijn grachtenpanden gebouwd, toeristen geïnterviewd over hoe zij Delft ervaren, een toneelstuk gemaakt over de inwoners van het oude Delft – te veel om allemaal op te noemen.

Onderwijsavontuur

Dit alles is op 18 februari gepresenteerd op school. Bert Brehm en Flip Brunner, de Delftse amateurvolkszangers en schrijvers van het lied, brachten Delft, stad aan de Schie zelf ten gehore, compleet met accordeon en gitaar. In alle lokalen ging het over Delft, en dan vooral het Zicht erop. En overal was het anders: tekeningen, hoorspel, foto’s gemaakt door de leerlingen, een complete gracht en een markt met gebouwen eromheen! De leerlingen en leerkrachten van de Max Havelaarschool zijn met dit culturele onderwijsavontuur met recht gebombardeerd tot Echte Cultuurhelden!

Tags: , , ,


Over deze Cultuurheld

Margrith Barnhoorn is kunsthistoricus, van jongs af aan enthousiast museumbezoeker en lezer. Zij geeft al vele jaren les aan volwassenen en weet haar bevlogenheid over wat mensen bedacht en gemaakt hebben over te dragen. Als rondleider in een museum en in de stad leert zij mensen bewust kijken naar de wereld om ons heen en de wereld die daarachter zit. In die hoedanigheid is zij zelfs weesmoeder geweest in museum Prinsenhof. Margrith werkt bij DOK als adviseur kunst- en cultuureducatie. Bij Cultuureducatie met Kwaliteit is zij betrokken als inhoudelijk en organisatorische coördinator.



Reacties niet toegestaan

Naar boven ↑
  • Over Cultuurhelden

    Cultuurhelden zijn de creatieve vormgevers van Cultuureducatie met Kwaliteit in Delft.

    Weten hoe dat in de praktijk werkt? Bekijk de video-impressie of bel 015 – 212 34 50.

  • Nieuwsbrief

    * Verplicht veld
  • De Cultuurhelden nieuwsbrief ontvang je 4 x per jaar. We delen je gegevens nooit met anderen en afmelden is altijd mogelijk.

  • Volg ons

  • Cultuurpartners

    Cultuurhelden wordt gefinancierd door het Fonds Cultuurparticipatie en de Gemeente Delft en uitgevoerd door DOK.