Reportage

Gepubliceerd op 10 juni 2016 | door Marijke Brinkman

Kinderen aan het woord over Cultuurhelden

Een paar weken na afloop van een Cultuurheldenproject op de Bernadette-Mariaschool maak ik op een zeer regenachtige maandagmiddag kennis met Boris en Bette (groep 5), Maria en Amro (groep 6), Noah en Bram (groep 7) en Bram en Ysé (groep 8).

Het project over ‘de koning’ was een schoolbreed project over mensenrechten, een combinatie van cultuuronderwijs en wereldoriëntatie. Ofwel: hoe maak je het begrip ‘mensenrechten’ betekenisvol voor kinderen?

Over een land waar iedereen een rode neus op moet

IMG_7782-gemiddeldIn een land waar een koning heerst, gelden regels. Boris, Bette, Maria en Amro vertellen over de regels die ze samen bedachten voor een land waar een koning een dief is, een voetballer, een leeuw of een clown. Dat laatste kan bijvoorbeeld leiden tot de regel dat iedereen een rode neus op moet. Het bedenken van de regels vonden ze leuk.

Al die regels hebben een groot effect op de onderdanen. Amro en Bette vertellen over de emoties die beslissingen oproepen. De emoties werden uitgebeeld, gefotografeerd of gedownload en in stop-motionfilmpjes vastgelegd. De leerlingen maakten daar zelf muziek bij met hulp van VAK-docent Ferdinand.

In de klas werden de gevolgen van regels nagespeeld door koningen met wc-rol-pruiken die groepjes kinderen gingen vertellen wat ze moesten doen. Hier en daar ontstond er protest tegen het ‘machtsmisbruik’. Maria weigerde bijvoorbeeld op te gaan ruimen en Boris maakte zich zorgen of het wel goed zou gaan als je zelf maar mocht kiezen.

Roddelrap

In de bovenbouw werkten de leerlingen aan koningsliederen. Ysé vertelt aanstekelijk over het roddellied dat ze in de klas maakten waarvoor ze de meest interessante roddels en verhalen op internet verzamelden over koningshuizen.

Even een pop-up doen

IMG_7783-gemiddeldEnthousiast doen Noah en Bram verslag van de opdracht die ze kregen om pop-ups op te voeren over de rechten van mensen. Gelukkig wist de juf wel van de verrassingstoneelstukjes. Want een behoorlijke scheldpartij, of een kind vol blauwe plekken dat te laat op school komt omdat het mishandeld is, zou anders wel tot grote opschudding leiden. De leerlingen in de klas schrokken soms van wat er gebeurde en het maakte duidelijk wat het effect is van het niet hebben van bepaalde rechten. Er komen steeds meer verhalen los, maar het interview kan niet te lang duren want de les roept.

Over ontdekkingen en nachtmerries

Tijd voor de belangrijkste vraag: wat vonden de kinderen van dit project. Is het anders dan andere projecten op school? “Het duurde wel lang, het was een project dat maar niet ophield” verzucht een van de leerlingen. Maar eigenlijk vonden zij het allemaal wel een leuk, zelfs heel leuk project. “Heel leuk om aan lied te schrijven en de melodie erbij te kiezen”. Over de muziekles van meester Ferdinand wordt enthousiast verteld.

Ze vonden het fijn dat “je alles zelf mocht ontdekken en uitzoeken, bijvoorbeeld op internet”, doordat je meer hebt “te ontdekken” is er “meer te bespreken”.

IMG_7784-gemiddeld“Geschiedenis op deze manier is erg leuk.” Speciaal aan het project vonden de kinderen dat er veel in groepjes werd gewerkt: “Het was veel, heel veel samenwerken” , “bijzonder want op zo’n grote schaal hebben we nog nooit samengewerkt op school”.

Van de afsluiting waardeerden ze het dat “de hele school bij de presentatie was” en werd gevraagd of dit vaker zo plaatsvinden op school. “Je moet het ook weer niet te vaak doen, want het moet wel bijzonder blijven.” En een mooie bijkomstigheid: “Van dit project kreeg ik gelukkig geen nachtmerries.”

Eigen inbreng

Tot slot gaven de kinderen onderwerpen op die ze in de toekomst graag zouden onderzoeken:

  • Dieren die je nog niet kent, waar je weinig van weet, bijvoorbeeld de okapi
  • Ontdekken waar Delft bekend om is: eten, porseleinen fles, grootste golvenmaker en andere ontdekkingen van mensen van de TU.

Tags: , , ,


Over deze Cultuurheld

Als afgestudeerd Neerlandicus en bibliothecaris begon Marijke Brinkman in 1990 bij DOK Schoolmediatheek, later maakte ze de overstap naar De VAK als consulent literatuur. De doelgroep bleef gelijk: leerkrachten van Delftse scholen. Met veel plezier organiseerde ze jarenlang projecten waarin jeugdliteratuur, vertelkunst, poëzie en creatief schrijven gemixt werden met andere kunstdisciplines. Daarbij kwam ze vaak enthousiaste leerkrachten tegen. Aan het project Cultuureducatie met Kwaliteit werkt ze met volle overtuiging mee, omdat ze gelooft dat schoolteams meer bereiken dan al die individuele leerkrachten kunnen doen.



Reacties niet toegestaan

Naar boven ↑
  • Over Cultuurhelden

    Cultuurhelden zijn de creatieve vormgevers van Cultuureducatie met Kwaliteit in Delft.

    Weten hoe dat in de praktijk werkt? Bekijk de video-impressie of bel 0642653112.

  • Nieuwsbrief

    * Verplicht veld
  • De Cultuurhelden nieuwsbrief ontvang je 4 x per jaar. We delen je gegevens nooit met anderen en afmelden is altijd mogelijk.

  • Volg ons

  • Cultuurpartners

    Cultuurhelden wordt gefinancierd door het Fonds Cultuurparticipatie en de Gemeente Delft en uitgevoerd door DOK.