Column

Gepubliceerd op 31 oktober 2016 | door Ann Meijer

Kinderboekenweek op de Bonte Pael

We begonnen met een gezamenlijke opening in de aula van de school. Er zaten opa’s en oma’s op het podium met ouderwetse technische apparaten voor zich. Een zinken teil, waar men vroeger in gewassen werd, een handboor, een handkoffiemolen, een typemachine, een hoorn waarmee je kon horen, een bakelieten telefoon en een typemachine. Ze vertelden om de beurt hoe anders het leven vroeger was met deze apparaten. Toen had nog niet iedereen een telefoon.

Instappen allemaal
Bij de onderbouw kwamen de opa’s en oma’s in de klas over vroeger vertellen. Maar dat ging niet zomaar: de kinderen gingen eerst vragen bedenken. Er werd heel veel over vroeger verteld.

In de kring lagen veel verschillende kleren, hoeden, petten en shawls. Welke kledingstukken hoort bij welke leeftijd? En wat doet die persoon? Kan je een verhaaltje verzinnen over een moeder die een baby verzorgt? Wat heeft ze dan allemaal nodig? Wat doet ze dan? Wat heel leuk was om te zien is dat als het materiaal niet voorhanden was, de kinderen er wel ‘net alsof’ mee konden spelen. Kinderen konden zich goed in een rol verplaatsen.  De juf deed ook mee en dat maakte dat een van de kinderen de leiding nam en riep: ‘Kom we gaan in het vliegtuig, instappen allemaal’.

Interieur van vroeger en nu
Ook bij de middenbouw stelden de kinderen vragen aan de opa’s en oma’s, maar dan over de inrichting van hun huis en hoe de technische apparatuur vroeger werkte. Een prachtige serie foto’s leerde kinderen over de veranderingen in de inrichting van een huis en de technische voorzieningen.

Voor de verwerking maakten de kinderen in de binnenkant van een oude doos twee delen van een kamer, zoals het vroeger was en een hedendaagse inrichting. Er zijn andere ontwerpen voor de meubels, maar ook het behang en de vloerbedekking zijn anders. Met kosteloos materiaal en verbindingstechnieken maken kinderen een lamp, krukjes en tafeltjes met of zonder kleedjes in de woonkamer. Een aanrecht met kraan en elektrische apparaten voor in de keuken. Een bed voor in de slaapkamer en een wasmachine voor in de badkamer.

Er worden verrassende ontdekkingen gedaan: rietjes als een kraan, een doosje wordt een bed, een eierdoosdopje als onderkant van een lampen, ijsstokjes als houten vloer, een wasmachine van karton. Klei als onderstel of verzwaring of met zelfgemaakt dubbelzijdig tape dingen vastmaken.

Interview en vlog
In de bovenbouw ging een ambitieus project van start, waarbij de kinderen zelf een interview en vlog hebben gemaakt over hun opa en oma. Ze kregen een uitgebreide les over hoe je niet alleen vragen kunt opstellen waarop met ja en nee wordt geantwoord.  Een filmpje over de interviewtechniek van Frans Bromet hielp bij het maken van de vragen.  Als je bijvoorbeeld meer wil weten na een antwoord, dan kan je  bijvoorbeeld herhalen wat er gezegd is. En dat lukte ook. Er was zelfs een oma die dat was opgevallen: ‘Je herhaalt steeds wat ik zeg!’.

De camera’s mochten mee naar huis, met de vragen. In tweetallen maakten ze de interviews. Soms werden de vragen apart opgenomen en er later tussen gemonteerd. Het interviewen was heel spannend en de resultaten heel erg goed. Er werd vaak doorgevraagd met ‘Hoe ging dat dan? of ‘Hoe vond je dat?’. Soms lukte het zelfs om een geheim te ontfutselen. Opa’s vertelden over hun geheime schuilplaats of het stiekem klimmen in de bomen. En een hoogtepunt voor een van de opa’s was het vangen van een snoek van 75 cm bij het vissen. Hij stond op zijn benen te trillen, zo spannend was het.

Daarna maakten de kinderen de vlog, waarbij ze het interview aankondigden en er een reactie op gaven. De laatste les werden de vlogs en filmpjes gemonteerd op de computer. Daarvoor werd het programma Movie Maker gebruikt. Er werden titels bijgemaakt, effecten toegevoegd en soms zelfs muziek. In de hoogste klas lukte het om de vragen ertussen te monteren, waardoor ook de interviewer in beeld kwam. Doordat we alle filmpjes tegelijk uploaden naar de computer van de school konden we ze die dag niet meer bekijken. Maar ’s avonds bij de kijkavond waren ze wel te zien.

Bekijk Frans Bromets interviewtechniek

Tags: ,


Over deze Cultuurheld

Ann is sr. adviseur voor Cultuureducatie met Kwaliteit. Ze werkte jarenlang als theaterdocent, ontwikkelde en begeleidde kunsteducatieve onderwijsprojecten in binnen-en buitenland. Ann maakte studie van meervoudige intelligentie en creativiteitsontwikkeling. Ze maakt vertalingen naar de praktijk; verbindend, verbredend, verdiepend. Daarnaast heeft ze een theateropleiding en een Master Interdisciplinaire Kunsteducatie afgerond. Ze is bevlogen, enthousiast en ervaren.



Reacties niet toegestaan

Naar boven ↑
  • Over Cultuurhelden

    Cultuurhelden zijn de creatieve vormgevers van Cultuureducatie met Kwaliteit in Delft.

    Weten hoe dat in de praktijk werkt? Bekijk de video-impressie of bel 015 – 212 34 50.

  • Nieuwsbrief

    * Verplicht veld
  • De Cultuurhelden nieuwsbrief ontvang je 4 x per jaar. We delen je gegevens nooit met anderen en afmelden is altijd mogelijk.

  • Volg ons

  • Cultuurpartners

    Cultuurhelden wordt gefinancierd door het Fonds Cultuurparticipatie en de Gemeente Delft en uitgevoerd door DOK.