Reportage

Gepubliceerd op 15 december 2016 | door Christel Koop

0

Ervaringen delen tijdens de Landelijke Freinetdag

Door de positieve ervaringen met Cultuurhelden wilde de Freinetschool Delft het gedachtegoed en de werkwijze van Cultuurhelden graag delen met andere Freinetscholen in Nederland. Daarom nodigde de school Pieter Mols uit als gastspreker op de nationale Freinet Studiedag, die dit jaar in Delft werd georganiseerd. Op 11 november kwamen 150 leerkrachten uit heel Nederland bijeen.

img_0018Pieter Mols startte het middagprogramma met zijn inspirerende presentatie over het belang van de 21st century skills en de insteek vanuit het creatief proces in het onderwijs. Daarna konden de leerkrachten kiezen uit tal van workshops. Bij een van die workshops konden de deelnemers ervaren wat het is om een Cultuurheld te zijn. Christel Koop (ICC Freinetschool Delft) en Janine Schott (DOK/dans) deelden eerst hun ervaringen met het werken in het Cultuurhelden-project en de meerwaarde van een kunstenaar in de klas. De stappen van het creatieve proces werden uitgelegd. Er werd gekeken naar hoe een opdracht zo geformuleerd kan worden dat het creatieve proces wordt bevorderd en hoe een leerkracht dit proces kan begeleiden. Hoe maak je het kind eigenaar van dit creatieve proces?

Om echt inzicht te krijgen in het belang van de opzet van Cultuurhelden, werkt niets beter dan het zelf te ervaren. De leerkrachten kregen daarom een probleem voorgelegd voor een creatief proces waar ze een oplossing voor konden bedenken.

De casus

In het kader van het thema licht is er een expositie naar Nederland gehaald met allerlei gedichten, kunstwerken en een opening met dans. De gedichten zijn via de e-mail binnengekomen, maar vanwege de verkiezingen in Amerika is alle export stilgelegd en staan onze kunstwerken en dansers vast bij de douane. De expositie is vandaag en we willen alles op alles zetten om toch een expositie te hebben. De vraag aan de leerkrachten: kunnen jullie aan de hand van de gedichten een aantal kunstwerken en een dans maken die het thema licht vertolken?

Na een gezamenlijke introductie, waarbij er vrij geassocieerd mocht worden rondom het thema licht, konden de leerkrachten aan de slag. Ze konden daarbij kiezen tussen dans en beeldende kunst.

img_0020De uitwerking met dans

Aan de hand van de associatieopdracht kozen leerkrachten afbeeldingen uit waarvan zij vonden dat deze de boodschap van licht overdragen. Na een fysieke opwarming waar gewerkt werd met danselement kracht, gingen de leerkrachten in groepjes aan de slag. Vanuit de grabbeltonnen lichaam, tijd, kracht en ruimte gebruikten ze onderdelen die ze zelf het beste vonden passen bij hun choreografie. Zo waren zij in staat om, zonder invulling van de docent, vorm te geven aan hun eigen beleving van licht. De leerkrachten kwamen met mooie eigengereide ideeën, vormen en bewegingen. Ze waren verbaasd hoe zij met zo’n gemak inzage kregen tot dans zonder een moment van gêne. Een geweldig resultaat, uiteraard! En dat is waar het om gaat: dat deelnemers (in dit geval) dans mogen ervaren en creëren zonder dat het gaat om een technisch eindresultaat.

beeldendekunstDe uitwerking met beeldende kunst

Bij beeldende kunst kregen de leerkrachten eerst een aantal kunstwerken te zien van kunstenaars die in hun werk met licht spelen. Hoe deden de kunstenaars dit? Na een voorgelezen gedicht over een kunstenaar die hiermee stoeit, gingen de leerkrachten zelf aan de slag. Alle materialen in het atelier stonden de leerkrachten tot hun beschikking. Al gauw kwamen ze kwamen erachter dat licht zonder donker eigenlijk niet kan bestaan. Door te experimenteren kwamen de kunstwerken tot stand.


De expositie

De workshop werd afgesloten met de opening van de expositie. In het decor van de kunstwerken toonden de dansers hun combinaties. Een mooi eindresultaat, wat volledig eer deed aan het creatieproces!

Tags:


Over deze Cultuurheld

Christel is groepsleerkracht en Interne Cultuur Coördinator op de Freinetschool Delft. Vanaf haar 16de heeft zij als hobby Internationale folklore dans. Vooral de Russische en Bulgaarse folklore heeft haar voorkeur. Daarnaast volgt zij regelmatig teken- en schildercursussen. Zo ervaart ze telkens weer dat jezelf kunnen uitdrukken in een taal die bij je past super belangrijk is! Ze vindt het geweldig dat ze nu met het hele Freinetteam meedoet aan het project Cultuurhelden, zodat er vanuit de Freinetvisie goede kunst- en cultuureducatie verder ontwikkeld gaat worden. Kunst en cultuur als spil van het gehele onderwijs. Zodat leerlingen beleven, creëren, ervaren, zich verbazen en verwonderen op betekenisvolle manier.



Reacties niet toegestaan

Naar boven ↑
  • Over Cultuurhelden

    Cultuurhelden zijn de creatieve vormgevers van Cultuureducatie met Kwaliteit in Delft.

    Weten hoe dat in de praktijk werkt? Bekijk de video-impressie of bel 0642653112.

  • Nieuwsbrief

    * Verplicht veld
  • De Cultuurhelden nieuwsbrief ontvang je 4 x per jaar. We delen je gegevens nooit met anderen en afmelden is altijd mogelijk.

  • Volg ons

  • Cultuurpartners

    Cultuurhelden wordt gefinancierd door het Fonds Cultuurparticipatie en de Gemeente Delft en uitgevoerd door DOK.