Impressie

Gepubliceerd op 3 april 2017 | door Ann Meijer

Patronen in de kosmos

In de tweede pilotles van M=T+R  op BS De Bonte Pael onderzochten kinderen ritme, patronen en tijd. Ze verkenden ritme en patronen in de kosmos, maakten kennis met de theorie van Gallileo over de tijd, interpreteerden symbolen, analyseerden afbeeldingen op ritme en patroon en gingen ten slotte met een ‘patronenvanger’ op jacht naar patronen en ritme in de klas.

Verkenden de kinderen in de eerste les het begrip chaos, in deze tweede les ging het om het onderzoek naar het begrip orde. Begrippen als horizontaal, verticaal en diagonaal deden mee in het ordeningsonderzoek.

Opvallend was dat de kinderen veel wisten over het universum. Praten over de kosmos vonden ze superinteressant.

‘In 24 uur is de tijd rond de wereld gegaan’, constateerde een van de leerlingen.
‘In 24 uur komen de zon en de maan weer op hun plekje terug’, zei een ander.

Escher
Ook het herkennen van de patronen in de plaatjes van Escher riep veel enthousiasme op. ‘Escher!’, riep een aantal kinderen bewonderend bij het plaatje met een patroon van zwart-witte honden. ‘Die hond staat de ene keer zo, en de andere keer zo’. ‘Een patroon is als je doorgaat met iets wat in je hoofd zit’, zei een leerling. ‘In het alfabet zit ook een patroon, want je begint steeds weer opnieuw’, meende een ander.

Symbooltaal
Wat patronen en ritmes met elkaar te maken hebben, ontdekten de leerlingen in de volgende fase van het onderzoek. Gewapend met de patronenvanger, bestaande uit een stokje en een ballon (de ‘teller’ en de ‘noemer’) vonden ze op de meest wonderlijk plaatsen ritmes en patronen. In symbooltaal schreven ze die op: met strepen, stippen, cijfers of een combinatie. ‘Een symbool is een plaatje dat iets betekent’.

Aan het eind van de les maakten de kinderen de ritmes hoorbaar voor de klas. Zodra de andere kinderen het ritme herkenden deden ze mee. In de volgende les komen de begrippen orde en chaos opnieuw weer aan de orde.

Evaluatie van de lessen
Na de derde les wordt de eerste serie lessen met de leerkrachten van de klassen geëvalueerd. Op basis van deze evaluatie hopen we de lessen nog meer te kunnen toespitsen om optimaal bij te dragen aan basisbegrip van muziek, taal en rekenen.

 

 

Tags: ,


Over deze Cultuurheld

Ann is sr. adviseur voor Cultuureducatie met Kwaliteit. Ze werkte jarenlang als theaterdocent, ontwikkelde en begeleidde kunsteducatieve onderwijsprojecten in binnen-en buitenland. Ann maakte studie van meervoudige intelligentie en creativiteitsontwikkeling. Ze maakt vertalingen naar de praktijk; verbindend, verbredend, verdiepend. Daarnaast heeft ze een theateropleiding en een Master Interdisciplinaire Kunsteducatie. Ze is bevlogen, enthousiast en ervaren.



Naar boven ↑
  • Over Cultuurhelden

    Cultuurhelden zijn de creatieve vormgevers van Cultuureducatie met Kwaliteit in Delft.

    Weten hoe dat in de praktijk werkt? Bekijk de video-impressie of bel 0642653112.

  • Nieuwsbrief

    * Verplicht veld
  • De Cultuurhelden nieuwsbrief ontvang je 4 x per jaar. We delen je gegevens nooit met anderen en afmelden is altijd mogelijk.

  • Volg ons

  • Cultuurpartners

    Cultuurhelden wordt gefinancierd door het Fonds Cultuurparticipatie en de Gemeente Delft en uitgevoerd door DOK.