Nieuws

Gepubliceerd op 30 oktober 2017 | door Kim Schonewille

0

Eerste masterclass van nieuwe Cultuurheldenperiode!

Aan 55 leerkrachten en kunstdocenten gaf Anouk Nooteboom op woensdag 27 september een masterclass in het Rietveld theater. Anouk is werkzaam als leerkracht en tevens beeldend kunstenaar. Daarnaast is ze specialist in het begeleiden van creatieve processen met leerlingen in het primair onderwijs.

Anouk nam de deelnemers mee in het opstellen en inzetten van onderzoeksvragen en probleemstellingen als basis voor het creatieve proces. Een mooi uitgangspunt om het nieuwe Cultuurhelden lesmodel, dat gepresenteerd werd tijdens de masterclass, te leren kennen! Hierin is namelijk het nieuwe onderdeel verkenning opgenomen, de lesfase waarin je de onderzoeksvraag of probleemstelling verkent.

Doelstellingen van de verkenning

Het onderdeel verkenning heeft als doel het verkennen van het thema van de les en de bijbehorende onderzoeksvraag of probleemstelling. De verwondering en nieuwsgierigheid van de leerlingen wordt aangewakkerd. De leerlingen gaan op activerende wijze een onderzoek en experiment aan, waarbij meerdere ideeën, toepassingen en oplossingen mogelijk zijn. Er is dus niet maar één antwoord op de vraag mogelijk.

Een goede onderzoeksvraag is te formuleren aan de hand van dit hulpmiddel: Hoe kunnen we WAT ACTIE zodat IETS VERANDERT? Een voorbeeld van Anouk is: Hoe kunnen we een afwaskwast inzetten in een toneelstuk zodat het verschillende functies krijgt?

De leerling wordt tijdens de verkenning geactiveerd om vragen te stellen en verkrijgt eigenaarschap over zijn of haar eigen creatieve proces. Daarnaast is een doel van de verkenning het leren stellen van relevante vragen door zowel de leerling als de leerkracht. De onderzoeksvraag of probleemstelling creëert een kader tijdens de les door een opdracht. Hierbinnen ontstaat juist maakvrijheid voor de leerling, die vervolgens een eigen antwoord op de onderzoeksvraag kan geven.

Uitkomsten

Anouk liet de deelnemers zelf ervaren wat het belang is van de verkenning en waarom het belangrijk is om de leerlingen zelf onderzoek laten doen. Ook heeft ze uitgelicht hoe de leerkracht zich kan opstellen als coach in plaats van sturend: door een vragende houding in plaats van een oordelende houding in te zetten.

Om deze processen concreet te maken, werden de deelnemers uitgedaagd om verschillende interdisciplinaire werkvormen toe te passen, met een presentatie en evaluatie als afsluiting. Op deze wijze hebben de deelnemers ervaren hoe een creatief proces tot stand kan komen vanuit het werken met een onderzoeksvraag of probleemstelling en wat het effect hiervan is.

Als afsluiter gaf Anouk mee dat de onderzoeksvraag of probleemstelling gesteld kunnen worden gedurende het gehele creatieve proces. Ze hebben dus niet alleen bij het onderdeel verkenning een vaste plaats. Naar aanleiding van de masterclass konden de leerkrachten de dag erop direct aan de slag in hun klas.

Downloadables

De hand-out van de Masterclass (pdf) en het nieuwe lesmodel Cultuurhelden (Word-document) met daarbij een voorbeeldles (pdf) zijn hier te downloaden.

 

Tags:


Over deze Cultuurheld

De laatste jaren is Kim als zelfstandige betrokken geweest bij Cultuurhelden in de rollen van mediadocent, kunstcoach en projectcoördinator. Sinds november 2016 werkt ze bij DOK als adviseur kunst- en cultuureducatie met het specialisme media. Ze zet zich hierbij nog steeds in voor Cultuurhelden, en ook voor KUNSTklik. Kim is ervan overtuigd dat deelname aan kunstzinnige en culturele activiteiten van belang is voor de identiteit- en burgerschapvorming van een individu.



Reacties niet toegestaan

Naar boven ↑
  • Over Cultuurhelden

    Cultuurhelden zijn de creatieve vormgevers van Cultuureducatie met Kwaliteit in Delft.

    Weten hoe dat in de praktijk werkt? Bekijk de video-impressie of bel 0642653112.

  • Nieuwsbrief

    * Verplicht veld
  • De Cultuurhelden nieuwsbrief ontvang je 4 x per jaar. We delen je gegevens nooit met anderen en afmelden is altijd mogelijk.

  • Volg ons

  • Cultuurpartners

    Cultuurhelden wordt gefinancierd door het Fonds Cultuurparticipatie en de Gemeente Delft en uitgevoerd door DOK.