Reportage

Gepubliceerd op 24 november 2017 | door Marí Stikvoort

0

Weer als een kind de wereld in kijken: nieuwsgierigheid centraal

Zes met zwart doek bedekte dozen stonden er op tafel, elk met aan twee kanten een kleine ingang waarin alleen één hand past. De achttien leerkrachten die vandaag deelnemen aan een nieuwe vakvaardigheidstraining “filosofie en het creatief proces”, zitten in een kring. Terwijl wij uitleggen wat het doel is van vandaag en van zo’n filosofisch gesprek, kijken ze steeds naar de geheimzinnige dozen.

Als ze eindelijk een seintje krijgen dat ze mogen gaan voelen wat er in de dozen zit, wordt het ineens een beetje stil, en dan begint het eerste gegiechel. Als iemand iets tegenkomt dat ze niet kan plaatsen wordt het gillen. Echt gillen! Lachen, schrikken, gruwelen, teleurstelling, terugtrekken van handen en nieuwsgierigheid zijn de reacties die allemaal langskomen.

Wat valt je op?

Dit was de ‘spannende start’ voor het filosofische gesprek geleid door Marja van Rossum, kinderfilosoof en Cultuurheld. De leerkrachten onderzochten het thema waarneming. Is iets voelen zonder dat je het kunt zien enger, spannender of leuker dan iets voelen dat je wel kunt zien? Vanuit hier ging het onderzoek verder via de ideeën, nieuwsgierigheden en opmerkingen van de leerkrachten. Thema’s als vertrouwen, verschillende karakters, de context van ervaringen, veiligheid en zelfs hiërarchie van zintuigen kwamen aan bod. Dit alles ving Marja samen in een verdiepingsvraag: vertrouw je meer op je zintuigen als je iets kan’voelen’ of als je iets kan ‘zien’?

Verrijkende opbrengsten

De inzichten die de leerkrachten meenemen in het komende Cultuurheldenproject, tijdens de Kinderboekenweek, is dat deze manier van vragen stellen:

  • meer informatie uit de kinderen doet komen;
  • binnen een vaste (veilige) structuur veel ruimte geeft voor onderzoek en voor input van kinderen;
  • een structuur is die ruimte geeft om niet te weten wat er uit het gesprek komt, maar wel het vertrouwen geeft dat er iets uitkomt;
  • zorgt voor een gesprek zonder waardeoordeel. En dat is erg fijn!

Filosofie ondersteunt het creatief proces

Dat er veel overeenkomsten zijn met het creatief proces was direct helder. We hebben samen bekeken hoe en met welk doel we deze nieuwe vaardigheden kunnen toepassen in het creatief proces. Verdieping, verbreding, reflectie, evaluatie, maar ook om keuzes te kunnen beargumenteren.

Enthousiast beginnen ze dan aan een nieuwe ‘razendsnelle’ werkvorm voor de brainstorm, waarbij ze opnieuw ervaren hoe het is om los te komen van de behoefte aan een vaststaand einddoel. Binnen tien minuten staan er dan vier projecten op het bord, allemaal met het thema gruwelijk eng en vanuit het vakgebied schrijven en verhalen.

En zo hebben de leerkrachten een nieuwe vakvaardigheid in huis, die gebruik maakt van nieuwe discipline als filosofie om leerkrachten meer tools te geven. En om nog verder de verdieping van het creatief proces in te duiken. Om weer eens als een kind de wereld in te kunnen kijken.

Met dank aan de Bernadette Mariaschool en Marja van Rossum.

 


Over deze Cultuurheld

Marí Stikvoort is choreograaf, theatermaker en bewegingscoach. Ze is vooral bezig met het vormgeven aan omgevingen waar mensen zich in kunnen ontwikkelen. Ruimte maken voor creativiteit en mensen van alle leeftijden en achtergronden uitdagen om net een stap verder te zetten. Zo geeft ze leidingen aan culturele projecten en evenementen en is ze o.a. verbonden aan Cultuurhelden als projectleider cultuureducatie met kwaliteit op de Delfste Montessorischool.



Reacties niet toegestaan

Naar boven ↑
  • Over Cultuurhelden

    Cultuurhelden zijn de creatieve vormgevers van Cultuureducatie met Kwaliteit in Delft.

    Weten hoe dat in de praktijk werkt? Bekijk de video-impressie of bel 0642653112.

  • Nieuwsbrief

    * Verplicht veld
  • De Cultuurhelden nieuwsbrief ontvang je 4 x per jaar. We delen je gegevens nooit met anderen en afmelden is altijd mogelijk.

  • Volg ons

  • Cultuurpartners

    Cultuurhelden wordt gefinancierd door het Fonds Cultuurparticipatie en de Gemeente Delft en uitgevoerd door DOK.