Reportage

Gepubliceerd op 30 maart 2018 | door Fien de Graaf

0

Student in de Klas

Auteur: Michelle Kootkar     2e jaars student Docent Beeldende Kunst en Vormgeving, WdKA

‘’En tot slot komen al jullie resultaten in één grote Max-Havelaar-Fake-Nieuwskrant.’’

Mijn klasgenoot Anniek Trompper en ik gaven vorige week woensdag en donderdag een les op de Max Havelaarschool, in het kader van het project Student in de Klas. Dit project is een samenwerking tussen CMK-penvoerders in Delft, Westland en Zoetermeer en de Willem de Kooning Academy. Zelf heb ik al enige ervaring met het PO; via Stichting Kinderatelier Punt 5 geef ik weleens ets-workshops aan basisschool leerlingen. Voor Anniek was het de vuurdoop!
Het samenwerkingsproject startte zo’n 3 weken geleden bij ons op de Academie in de klas. We volgden een college over de CMK-regeling en maakten kennis met de deelnemende scholen.
Vervolgens zijn we samen met juf Anja Orelio van groep 7A en de Cultuurheld-coördinator Margrith Barnhoorn in gesprek gegaan over onze plannen en de ontwikkelvraag van de school. Het leek Anniek en mij spannend om de leerlingen kennis te laten maken met beeldbewerking. Wat is dit eigenlijk, wat betekend het in deze tijd en kun je dit ook zelf doen? In dit gesprek raakte we al snel op het idee om een fake-nieuwskrant te maken. Let’s go!

In de klas

Op woensdagochtend was het eindelijk zover. Zowel het lokaal van groep 7a als dat van 7b veranderde in een stomende maar gezellige redactieruimte van de Max-Havelaar-Fake-Nieuwskrant.
De leerlingen werden wakker geschud: “Hebben jullie het nieuws van vandaag al in de krant gelezen over de Max Havelaarschool?” De school bleek volgens het artikel van het Jeugdjournaal totaal ingesneeuwd te zijn! Door de oplettende leerlingen werden we op de feiten gedrukt; dit had helemaal niet plaats gevonden. Nep nieuws dus! Maar hoe maak je dat eigenlijk? En wanneer is iets nep of juist een grap of misschien wel beide? En waarom zouden mensen eigenlijk nep-nieuws maken? Komen de leerlingen weleens nep-nieuws tegen?

Een actueel onderwerp, zo blijkt. De leerlingen weten veel over fake-nieuws. Ook komen ze dagelijks in aanraking met beeldmanipulatie. Denk bijvoorbeeld aan (snapchat)filters waarmee je hele gezicht kan veranderen.
Toen we eenmaal aan de slag gingen waren de leerlingen niet bang om veel dingen uit te proberen. Met de Chromebooks en het programma Pixlr kunnen de leerlingen zelfstandig al enorm handig uit de voeten. Al snel gingen de meest gekke fake-nieuws beelden de klas door. Nu was het aan de leerlingen om een eigen fakenieuws artikel te schrijven bij het beeld dat in duo’s geconstrueerd was.

Anniek en ik hadden verwacht dat de leerlingen misschien wat moeilijkheden zouden kunnen hebben met het bedenken van onderwerpen voor hun artikel. Maar niets bleek minder waar.

 

De leerlingen gingen ontzettend snel, ze hebben ons enorm verrast. Zo ontstonden er ook mooie gesprekken; wanneer is iets eigenlijk grappig? En waar mag je eigenlijk grapjes over maken? Misschien mag alles, maar is niet alles altijd geschikt. In de gesprekken ontdekken we gezamenlijk dat het voor hen, maar ook voor ons moeilijk is om die grens te bepalen. Het kunnen herkennen en er stil bij staan is misschien wel de uitkomst!

 

 Max-Havelaar-Fake-Nieuwskrant

Nu is het aan Anniek en mij de taak om net zo hard aan het werk te gaan als groep 7a en 7b. Alle artikelen komen in één grote Max-Havelaar-Fake-Nieuwskrant. Het lesmodel van Cultuurhelden heeft ons geholpen om te reflecteren en grip te krijgen op onze les.  Wij vonden de les en het samenwerken met de leerlingen zeer geslaagd en kunnen niet wachten om de krant te komen bezorgen op de Max-Havelaarschool! We zijn zelfs uitgenodigd dezelfde les binnenkort te komen geven aan groep 6 :-)

 

Trump als meester in fake-niews moest er natuurlijk aan geloven.

 

 

‘’De koekmannetjes vallen de Max-Havelaarschool aan!!!’’ Gemaakt door Josyne en Teun uit 7A

 

Zou Hanna een keer terug zijn gekomen van een teleurstellend concert?

 

 

Op een voetbal discussie na tussen Emma, Meester Arjan en Michelle was het toch een geslaagde dag.

 

 

Student in de klas is een samenwerking tussen Cultuurhelden, Cultuur op School, Kunstkracht 10 en de Willem de Kooning Academy.

Met dank aan: Max Havelaarschool, Michelle Kootkar, Anniek Trompper.


Over deze Cultuurheld

Projectleider Cultuurhelden, DOK Delft beeldende kunst en vormgeving



Reacties niet toegestaan

Naar boven ↑
  • Over Cultuurhelden

    Cultuurhelden zijn de creatieve vormgevers van Cultuureducatie met Kwaliteit in Delft.

    Weten hoe dat in de praktijk werkt? Bekijk de video-impressie of bel 0642653112.

  • Nieuwsbrief

    * Verplicht veld
  • De Cultuurhelden nieuwsbrief ontvang je 4 x per jaar. We delen je gegevens nooit met anderen en afmelden is altijd mogelijk.

  • Volg ons

  • Cultuurpartners

    Cultuurhelden wordt gefinancierd door het Fonds Cultuurparticipatie en de Gemeente Delft en uitgevoerd door DOK.