Reportage

Gepubliceerd op 16 april 2018 | door Angelina Engels

0

‘Bij M= T + R maak ik geen fouten bij rekenen’

Inmiddels is de eerste pilot van de negen M=T+R-lessen voor groep 5/6 van BS de Bonte Pael afgerond en kijken wij samen met de leerlingen terug op een leuke en leerzame periode. Niet alleen wij hebben verslag gelegd van de lessen, maar ook de kinderen zijn gedurende de lessen vrij geweest om aantekeningen te maken. In dit project speelt het eigenaarschap van de leerlingen over het materiaal wat zij creëren een belangrijke rol. Zowel tijdens het onderzoeksproces naar muziek, taal en rekenen als de manier waarop zij aantekeningen maken van de lessen.

Beschrijven wat je hoort

Vanaf het begin werden de leerlingen uitgedaagd om op lege vellen papier te tekenen en/of schrijven wat zij interessant en opvallend vonden aan de les. Doordat er geen restricties of regels verbonden waren aan de manier waarop zij dit deden, ontstonden er aantekeningen die zo uiteenlopend waren als de kinderen zelf.

‘Dat we echt ook dingen mochten doen’

In de ontwikkeling van M=T+R hechten wij veel waarde aan de feedback van leerlingen en leerkrachten op de gegeven lessen. Naast het mondelinge en schriftelijke contact dat wij met betrokken leerkrachten hebben over de verdieping van de lessen, evalueren wij via monitoring hoe leerlingen het project ervaren. Op deze manier krijgen wij meer inzicht in hoe zij rekenen en taal in muziek herkennen en hoe wij dit verder uit kunnen werken. Het lezen van de reacties is niet alleen informatief, maar ook grappig om te lezen. Hier een indruk van de antwoorden:

Wat heb je geleerd over muziek?
‘hoe je een lied kan bedenken op ritme en maat’
‘dat alles muziek is’
‘er is ritme en geluid en ruimte’

Wat heb je geleerd over taal?
‘dat je in meerdere soort taaltjes kan praten’
‘over hoe je het geluid van iets kan omschrijven’

Wat heb je geleerd over rekenen?
‘dat in de muziek rekenen zit’
‘plant=pffff + 3’
‘als je klakt dan hoor je hardere of zachtere geluiden hoort. Ligt eraan of een ruimte groot of
klein is’

Wat heb je in de les geleerd over iets anders?
‘het comeniseren met geluidsgolven’
‘geluid. je kan het op verschillende manieren opschrijven’
‘over dat geluid terug kaatst’
‘hoe het klinkt als een deur heel hard dicht valt’

Krijg je door deze les meer plezier in muziek, taal of rekenen? Waarom?
‘omdat je dan niet in werkboekjes hoeft te werken’
‘ik maak nu geen fouten bij rekenen’
‘want als je iets uit die leuke les haalt en het bij taal of rekenen doet is het super leuk’.
‘ik vind dat het leuk gezegd wordt en ik leer er iets van’

Tags:


Over deze Cultuurheld

Angelina wist al snel dat haar interesse in muziek breder was dan alleen het bespelen van haar cello. Zij toonde op het conservatorium interesse voor educatie en studeerde uiteindelijk met een Bachelor Docent Muziek en een Master Muziekpedagogiek af aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Het spelen en zelf schrijven van muziek is haar grootste passie naast het werken binnen muziekeducatie. Angelina werkt freelance als cellodocent en verzorgt muziek workshops, waarbij het creatieve proces een belangrijke rol speelt. Daarnaast is zij werkzaam bij DOK als adviseur kunst en cultuur, coördineert zij een muziekproject voor kleuters en geeft zij les op een basisschool.



Reacties niet toegestaan

Naar boven ↑
  • Over Cultuurhelden

    Cultuurhelden zijn de creatieve vormgevers van Cultuureducatie met Kwaliteit in Delft.

    Weten hoe dat in de praktijk werkt? Bekijk de video-impressie of bel 0642653112.

  • Nieuwsbrief

    * Verplicht veld
  • De Cultuurhelden nieuwsbrief ontvang je 4 x per jaar. We delen je gegevens nooit met anderen en afmelden is altijd mogelijk.

  • Volg ons

  • Cultuurpartners

    Cultuurhelden wordt gefinancierd door het Fonds Cultuurparticipatie en de Gemeente Delft en uitgevoerd door DOK.