Vriendschap op de Max Havelaarschool

Zoals bij veel scholen was Vriendschap het thema van een groot, schoolbreed project in oktober.
Ter voorbereiding hierop volgden de leerkrachten van de Max Havelaarschool een vakvaardigheidstraining op het gebied van creatief schrijven.

Schrijvers Carla Scheepe, Marja van Rossum en Peet van Duijnhoven hebben het team begin september nieuwe kneepjes van het schrijvers-vak geleerd en nieuwe inzichten gegeven in hoe schrijven leuk en bijzonder te maken voor leerlingen uit iedere groep.
Naar aanleiding van deze training ontwikkelde de leerkrachten in de week erop hele verschillende lessen die ze tijdens de Kinderboekenweek zouden gaan uitvoeren.

Op de avond van 18 oktober was de grote presentatie van het project op school. Als altijd een bijzonder moment waar broertjes en zussen, ouders, opa’s en oma’s komen kijken naar de processen die de leerlingen hebben ervaren en wat er gemaakt is – de school is levendig en overvol, iedereen kijkt vol bewondering naar de presentaties van de groepen.
In alle klassen, zélfs in de kleutergroepen, zijn er verhalen bedacht en geschreven waarbij vriendschap het thema is. Er waren mooie verhalen met tekeningen, kinderen die samen een boek geschreven hebben, verhalen die verteld werden in een theatersetting en heel veel trotse gezichten!

 

Als cultuurheld-coordinator van de Max Havelaarschool zijnde, vroeg ik na afloop een aantal leerkrachten om een reactie op het project en de training creatief schrijven;

De training is ervaren als een impuls om gericht met creatief schrijven aan de slag te gaan. Er was dan ook echt aandacht voor het schrijfproces en hoe je dit stap voor stap kunt doorlopen. Hetgeen dat we aangereikt kregen tijdens de training, hebben we ook daadwerkelijk direct kunnen toepassen.
Tijdens het uitvoeren van de ontwikkelde lessen ervaarde we een grote betrokkenheid van de leerlingen. Het doorlopen van een schrijfplan in meerdere lessen waardoor een verhaal beter uitgedacht wordt dan een schrijfopdracht die los staat of maar in één les gemaakt wordt heeft de leerlingen enthousiast gemaakt en gehouden. Dit is een grote meerwaarde boven de gebruikelijke schrijfmethode. 

De input die we tijdens de vakvaardigheidstraining opdeden zal zeker vaker ingezet gaan worden. Nu we gezien hebben wat er te bereiken valt met dit soort oefeningen hebben we de smaak te pakken.
De interactie en de samenwerking tussen de leerlingen wordt ook bevorderd. Een mooi voorbeeld ter afsluiting;
De leerlingen schreven stapsgewijs een verhaal en vervolgens tekende een klasgenootje een afbeelding naar aanleiding van het verhaal. Door deze opdracht ondervond de klas het belang van beeldend schrijven en hoe anders een verhaal door een ander perspectief beleefd kan worden; ‘Juf, hij heeft mijn verhaal helemaal niet goed getekend’! Goede onderzoeks-opbrengsten en gespreksstof om samen weer mee verder te kunnen dus!

Tags: , , , ,


Over deze Cultuurheld

Margrith Barnhoorn is kunsthistoricus, van jongs af aan enthousiast museumbezoeker en lezer. Zij geeft al vele jaren les aan volwassenen en weet haar bevlogenheid over wat mensen bedacht en gemaakt hebben over te dragen. Als rondleider in een museum en in de stad leert zij mensen bewust kijken naar de wereld om ons heen en de wereld die daarachter zit. In die hoedanigheid is zij zelfs weesmoeder geweest in museum Prinsenhof. Margrith werkt bij DOK als adviseur kunst- en cultuureducatie. Bij Cultuureducatie met Kwaliteit is zij betrokken als inhoudelijk en organisatorische coördinator.



Reacties niet toegestaan

Naar boven ↑
  • Over Cultuurhelden

    Cultuurhelden zijn de creatieve vormgevers van Cultuureducatie met Kwaliteit in Delft.

    Weten hoe dat in de praktijk werkt? Bekijk de video-impressie of bel 0642653112.

  • Nieuwsbrief

    * Verplicht veld
  • De Cultuurhelden nieuwsbrief ontvang je 4 x per jaar. We delen je gegevens nooit met anderen en afmelden is altijd mogelijk.

  • Volg ons

  • Cultuurpartners

    Cultuurhelden wordt gefinancierd door het Fonds Cultuurparticipatie en de Gemeente Delft en uitgevoerd door DOK.