Impressie

Gepubliceerd op 1 april 2019 | door Angelina Engels

MAAK HET (MEE)!

Wil je een creatieve oplossing bedenken? Begin dan eens bij het slechtste idee dat je kunt verzinnen. Of probeer je jezelf te meten aan de Grote Meesters? Dan maak je als expert misschien minder kans dan een beginner, die op mount stupid lekker aan het klooien is.

Zomaar een paar gedachtespinsels waarmee Astrid Poot en Maarten Bel ons creatieve brein tijdens de netwerkbijeenkomst van Cultuurhelden wisten te prikkelen. Een creatief brein heeft iedereen, zeggen zij, maar hoe spreek je het aan, hoe overbrug je blokkades en via welke kanalen kom je bij je creatieve vermogen terecht?

Een slecht idee is ook een idee!

Maarten Bel is ervan overtuigd dat creativiteit een keuze is. Hij legt al zijn ideeën, vragen en inspiratie vast in notitieboekjes. Zelfs het slechtste idee moet erkend worden, zegt hij. Juist bij het beoordelen van een slecht plan kan het creatieve proces beginnen en ontstaat er ruimte voor een idee dat anders is dan gebruikelijk. We worden uitgenodigd deze theorie in praktijk te brengen met de volgende probleemstelling: Hoe houdt Basisschool De Groene Vreugde de dieven buiten de deur? Maarten geeft daarbij het advies om ook eens in de huid van iemand anders te kruipen. Als je binnen je eigen gedachtekronkels vastloopt, probeer je dan te verplaatsen in de gedachten van iemand anders en fantaseer welke ideeën diegene zou hebben. Welke oplossing verzint een astronaut of een muzikant? Met grote vellen papier en stiften gaan we aan de slag en komen met uiteenlopende oplossingen: van de school als onneembare vesting met valbruggen en escaperooms tot een 24-uurs economie in de school, waardoor er altijd toezicht is.

Mount Stupid of Mount Freedom

Astrid Poot laat ons door een andere bril naar schilderijen van grote meesters kijken. Met gefotoshopte foto’s – gezichten van een schilderij uit Museum Prinsenhof Delft – geplakt aan een hedendaags lichaam, denken we na over de karaktereigenschappen van het personage. Daarna wordt de persoon van de foto in de schilderijen gezocht. We bespreken en interpreteren deze opnieuw en kijken echt met een nieuwe blik naar de schilderijen. Astrid laat zich onder andere inspireren door Mark Mieras, die de werking van het geheugen beschrijft als het rijgen van een kralenketting. In je hoofd rijg je kettingen met associaties. Door de gezichten van bekende schilderijen uit de context van het schilderij te plaatsen, zijn we in staat om los te komen van onze bestaande ketting en met een zogenaamde beginners mind naar de schilderijen te kijken.

Als expert beschik je over veel kennis. Je ziet de complexiteit van een werk. Het is fijn om deskundig te zijn, maar je kunt last krijgen van de Curse of Knowledge. Door je eigen kennis en interesse ga je er onbewust van uit dat iedereen de schoonheid van bijvoorbeeld een Rembrandt kan waarderen. Je kunt je bijna niet voorstellen dat iemand een andere creatieve ingang nodig heeft om hetzelfde werk ook te waarderen.

Mount Stupid, volgens Astrid ook wel Mount Freedom genoemd, laat de beginner spelen en met nieuwsgierigheid en zelfvertrouwen naar de wereld kijken. Astrid refereert aan Johan Huizinga, die het in zijn Homo Ludens over de spelende mens heeft. Tijdens het spelen kun je ook de complexiteit van iets ervaren, waardoor je zelfvertrouwen op dat gebied afneemt. Maar door je ervaring met het spelen kun je vaak nieuwe ingangen vinden om verder te onderzoeken.

De vraag is: Welke ingang heb je nodig om met kinderen aan de slag te kunnen gaan? Astrid Poot heeft ons laten kennismaken met enkele startstrategieën die zij in de praktijk heeft ontdekt. Ben je nieuwsgierig naar de inzichten die Astrid met ons heeft gedeeld? Ga dan naar deze website en ga zelf op onderzoek uit!

Maarten Bel heeft voor de afsluiting als verrassing een karaokesessie voorbereid. In plaats van ‘All you need is Love’ schalde het ‘All we need is Art’ door het museum; een feestelijke afsluiting van een boeiende avond


Over deze Cultuurheld

Angelina wist al snel dat haar interesse in muziek breder was dan alleen het bespelen van haar cello. Zij toonde op het conservatorium interesse voor educatie en studeerde uiteindelijk met een Bachelor Docent Muziek en een Master Muziekpedagogiek af aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Het spelen en zelf schrijven van muziek is haar grootste passie naast het werken binnen muziekeducatie. Angelina werkt freelance als cellodocent en verzorgt muziek workshops, waarbij het creatieve proces een belangrijke rol speelt. Daarnaast is zij werkzaam bij DOK als adviseur kunst en cultuur, coördineert zij een muziekproject voor kleuters en geeft zij les op een basisschool.



Reacties niet toegestaan

Naar boven ↑
  • Over Cultuurhelden

    Cultuurhelden zijn de creatieve vormgevers van Cultuureducatie met Kwaliteit in Delft.

    Weten hoe dat in de praktijk werkt? Neem contact op met Janneke Baken door te mailen naar j.baken@dok.info of bel  015 – 212 34 50.

  • Nieuwsbrief

    * Verplicht veld
  • De Cultuurhelden nieuwsbrief ontvang je 4 x per jaar. We delen je gegevens nooit met anderen en afmelden is altijd mogelijk.

  • Volg ons

  • Cultuurpartners

    Cultuurhelden wordt gefinancierd door het Fonds Cultuurparticipatie en de Gemeente Delft en uitgevoerd door DOK.