Reportage

Gepubliceerd op 8 april 2019 | door Margrith Barnhoorn

Fruitstillevens

Op Basisschool Het Mozaïek hebben de groepen 1 en 2 een project gedaan rond het thema Groente en Fruit. De leerkrachten hebben samen met cultuurheld Lucy de Haas in een ontwikkelcafé de inhoud van de lessen bedacht. Elke leerkracht heeft daarna z’n eigen lessen uitgewerkt rond een opdracht: een groepsopdracht stilleven maken, vrij schilderen van fruit en een collage stilleven van fruit maken.

In alle groepen onderzoeken de leerlingen fruit – Wat is fruit eigenlijk? Welke vormen en wat voor structuur heeft het aan de binnen- en buitenkant? Hoe proeft de structuur van fruit? Wat zijn de verschillende smaken van fruit? Hierbij kun je je ook afvragen hoe de schil van een ananas op een appel eruit zou zien!

Allereerst hebben de leerlingen op heel verschillende manieren fruit onderzocht. Fruit is bekeken, bevoeld en geroken, er is gekeken naar overeenkomsten en verschillen, maar ook of je van tevoren kunt bedenken hoe de binnenkant eruit ziet.

Vervolgens hebben ze fruit verder onderzocht en vragen gesteld, zoals: Zou je een blauwe banaan ook kunnen opeten? Denk je dat ie lekker is? Zou een appel ook een velletje van een ananas kunnen hebben en hoe heet ie dan? Wat voor fruit zou jij willen zijn?

Samen is gekeken hoe je structuren van fruit kunt namaken op papier. Hiervoor zijn druk- en stempeltechnieken gebruikt met spons, kurk en bubbeltjesplastic.
In andere groepen zijn de leerlingen gaan schilderen, gaan knippen en plakken. Bij dit experimenteren kwam vaak de vorm al tevoorschijn.

Op het digibord zijn stillevens bekeken en hebben de leerlingen besproken of ze het echt fruit vonden of niet en of ze de schilderijen mooi vonden en waarom.
Na het nog eens bekijken van al deze onderzoeken zijn de leerlingen aan de slag gegaan om hun schilderij of collage te maken. Ze mochten bestaand fruit maken maar ook een ananaan of een bomaat bijvoorbeeld!

Op de foto’s zie je hoe de leerlingen de technieken, die ze onderzocht hebben, gebruiken om een collage van fruit te maken – hedendaagse stillevens!

Tags: ,


Over deze Cultuurheld

Margrith Barnhoorn is kunsthistoricus, van jongs af aan enthousiast museumbezoeker en lezer. Zij geeft al vele jaren les aan volwassenen en weet haar bevlogenheid over wat mensen bedacht en gemaakt hebben over te dragen. Als rondleider in een museum en in de stad leert zij mensen bewust kijken naar de wereld om ons heen en de wereld die daarachter zit. In die hoedanigheid is zij zelfs weesmoeder geweest in museum Prinsenhof. Margrith werkt bij DOK als adviseur kunst- en cultuureducatie. Bij Cultuureducatie met Kwaliteit is zij betrokken als inhoudelijk en organisatorische coördinator.



Reacties niet toegestaan

Naar boven ↑
  • Over Cultuurhelden

    Cultuurhelden zijn de creatieve vormgevers van Cultuureducatie met Kwaliteit in Delft.

    Weten hoe dat in de praktijk werkt? Neem contact op met Janneke Baken door te mailen naar j.baken@dok.info of bel  015 – 212 34 50.

  • Nieuwsbrief

    * Verplicht veld
  • De Cultuurhelden nieuwsbrief ontvang je 4 x per jaar. We delen je gegevens nooit met anderen en afmelden is altijd mogelijk.

  • Volg ons

  • Cultuurpartners

    Cultuurhelden wordt gefinancierd door het Fonds Cultuurparticipatie en de Gemeente Delft en uitgevoerd door DOK.