Reportage

Gepubliceerd op 6 mei 2019 | door Kim Schonewille

Wanneer is iets theater? Wanneer wordt iets theatraal?

Kunstdocent Guido Bosua is al meer dan een jaar betrokken bij de Laurentiusschool SBO om leerlingen theaterlessen te geven. Vandaag kreeg het gehele leerkrachtenteam de kans om zelf aan een theatertraining van Guido deel te nemen om vervolgens de spelelementen toe te kunnen passen in hun klas.

Opwarmer

Tijdens de warming-up liep de temperatuur al snel op. In een hoog tempo werd een bal van de ene leerkracht naar de ander overgegooid. Bij het gooien van de bal spraken ze een persoonlijk associatie uit op het thema Pasen: chocola, Ali B, Jezus, vakantie, eikel, paasstol met spijs en paasstol zonder spijs. Bij het associëren bestaat er geen goed of fout, de leerkrachten dragen dit met gemak van nature uit.
In de volgende ronde gooide Guido het ritme omhoog. De leerkrachten kregen de opdracht om het ritme aan te houden, geen pauze te laten vallen en ‘ehhh….’ te vermijden.

De concentratie in de ruimte steeg na elke toevoeging van een nieuw theatraal element. Na het verzamelen van alle associaties, die overigens snel meegeschreven moesten worden, ontstond er een mooi overzicht. Deze woorden werden vervolgens het uitgangpunt voor de individuele ‘tableau vivants’ ofwel levende schilderijen.

Saboteren en samenwerken

Na het vormen van vier- en vijftallen koos elke groep vier woorden uit de associatielijst. Met deze woorden creëerden ze als groep vier verschillende houdingen, die zij daarna als een echte scène aan elkaar verbonden. Tijdens dit creatieproces was Guido aanwezig en betrokken bij elke groep om met regieaanwijzingen de overgangen tussen de houdingen interessanter te maken. Hierdoor groeiden de presentaties bij alle groepjes steeds meer richting korte theaterstukken. De leerkrachten kregen aanwijzingen als: ‘Maak elke beweging die je doet ontzettend belangrijk’ en ‘Kies één iemand uit de groep die saboteert; omdat hij of zij bijvoorbeeld altijd te laat is met het innemen van de volgende houding ’. Dit zorgde ervoor dat de scènes theatraler werden, dramatischer en soms ook heel grappig om naar te kijken.
Na het met plezier afronden van de presentaties werd er gesproken over het inzetten van de theaterwerkvormen in de eigen klas. De leerkrachten konden niet wachten om deze laagdrempelige spelvormen toe te passen.

De les van Guido Bosua is hier te downloaden. De les mede ontwikkeld is door Maas, samen met Dorien Folkers. Dit is de link naar meer lesmateriaal van Maas. Ook leerkrachten van andere scholen zijn natuurlijk welkom deze te gebruiken!


Over deze Cultuurheld

De laatste jaren is Kim als zelfstandige betrokken geweest bij Cultuurhelden in de rollen van mediadocent, kunstcoach en projectcoördinator. Sinds november 2016 werkt ze bij DOK als adviseur kunst- en cultuureducatie met het specialisme media. Ze zet zich hierbij nog steeds in voor Cultuurhelden, en ook voor KUNSTklik. Kim is ervan overtuigd dat deelname aan kunstzinnige en culturele activiteiten van belang is voor de identiteit- en burgerschapvorming van een individu.



Reacties niet toegestaan

Naar boven ↑
  • Over Cultuurhelden

    Cultuurhelden zijn de creatieve vormgevers van Cultuureducatie met Kwaliteit in Delft.

    Weten hoe dat in de praktijk werkt? Bekijk de video-impressie of bel 0642653112.

  • Nieuwsbrief

    * Verplicht veld
  • De Cultuurhelden nieuwsbrief ontvang je 4 x per jaar. We delen je gegevens nooit met anderen en afmelden is altijd mogelijk.

  • Volg ons

  • Cultuurpartners

    Cultuurhelden wordt gefinancierd door het Fonds Cultuurparticipatie en de Gemeente Delft en uitgevoerd door DOK.