Column

Gepubliceerd op 3 november 2019 | door Janneke Baken

Buiten de leerlijntjes kleuren

Met het artikel ‘Dilemma: soms zorgen stimuleringsmaatregelen voor cultuureducatie juist voor kansenongelijkheid’ snijdt Arno Neele een belangrijk onderwerp aan. Het artikel bespreekt het idee dat leerlingen van scholen die meedoen aan Cultuureducatie met Kwaliteit (in Delft Cultuurhelden) meer en beter cultuuronderwijs ervaren en daardoor een voorsprong hebben op leerlingen van scholen die niet meedoen *. Dit lijkt me inherent aan vrijheid van onderwijs, want natuurlijk doen kinderen meer kennis en vaardigheden op in een vakgebied waar de school (meer) aandacht aan geeft.

Maar wat als een school niet zoveel te kiezen heeft? Hoe zit het met scholen met een lerarentekort, een lage ouderbetrokkenheid, armoede of taalachterstand? Deze scholen hebben andere prioriteiten en dus is het de vraag of deze scholen wel een reële kans hebben gekregen om te profiteren van de subsidie Cultuureducatie met Kwaliteit. Hoe laag is de drempel wanneer er bij aanvang wordt gepraat over doorlopende leerlijnen (een van de doelstellingen van Cultuureducatie met Kwaliteit) of een variant hierop, zoals bij Cultuurhelden ‘de bouwstenen’ en het creatief proces van de leerling. Misschien zijn er ook andere ideeën, andere kwaliteiten nodig.

Cultuurhelden kleurt daarom ook buiten de doorlopende leerlijntjes en bouwsteentjes. Dit schooljaar waren we in gesprek met een school waar de ouderbetrokkenheid erg laag is, waardoor een presentatie een teleurstellende ervaring werd in plaats van een succeservaring. Er werd geopperd dat ouders de weg naar school wel zouden vinden als er samen gegeten zou worden: de kinderen en ouders van een klas nemen lekkere hapjes mee en de leerlingen kunnen iets presenteren. En van daaruit weer verder. Ojee, we hebben het niet over een leerlijn of bouwsteen! Maar we hebben het wél over cultuur en over het vinden van een route naar ‘cultuureducatie met kwaliteit’.

Arno Neele sluit zijn artikel af met de vraag: ‘…moet het beleid zich richten op alle scholen of alleen op de scholen die extra aandacht aan cultuuronderwijs willen besteden?‘ Wat mij betreft is het juist de uitdaging om niet te kiezen, maar om het allebei te doen! Om te vertrouwen op de opgebouwde kennis en successen en daarop verder te bouwen. Om te strakke kaders los te laten en op zoek te gaan naar nog meer mogelijkheden voor cultuureducatie met kwaliteit. Om samen met leraren en kinderen buiten de lijntjes te kleuren: er is toch niks leukers dan dat?!

⃰ Hieraan moet worden toegevoegd dat er ook scholen zijn met kunst- en cultuureducatie als onderdeel van het schoolplan zonder gebruik te maken van een regeling.

Lees hier het artikel van Arno Neele op de website van het LKCA: Dilemma: soms zorgen stimuleringsmaatregelen voor cultuureducatie juist voor kansenongelijkheid.


Over deze Cultuurheld

Projectleider Cultuurhelden. In 2002 studeerde Janneke af aan de Willem de Kooning Academie in audiovisuele vormgeving terwijl ze muziek maakte en de poppodia bestormde met de The Riplets. Ze is onder meer werkzaam geweest als projectleider educatie, als hoofd van popcentrum de Popcentrale in Dordrecht en als programmaleider Kunst & Design en Muziek bij ToBe Cultuurcentrum in het Energiehuis, ook in Dordrecht. Janneke ontwikkelde en organiseerde cursusaanbod, en activiteiten en educatieprojecten voor met name kinderen en jongeren. Daarbij werkte ze samen met collega-programmaleiders van andere disciplines, met docenten, de afdeling Onderwijs, zorginstellingen, scholen en culturele instellingen. In juli 2017 is ze afgestudeerd aan de Master Education in Arts aan het Piet Zwart Institute in Rotterdam op een onderzoek naar betekenisvol kunstonderwijs. Janneke is ervan overtuigd docenten, scholen, subsidiënten en partners het belang van Cultuurhelden te kunnen laten zien.



Reacties niet toegestaan

Naar boven ↑
  • Over Cultuurhelden

    Cultuurhelden zijn de creatieve vormgevers van Cultuureducatie met Kwaliteit in Delft.

    Weten hoe dat in de praktijk werkt? Neem contact op met Janneke Baken door te mailen naar j.baken@dok.info of bel  015 – 212 34 50.

  • Nieuwsbrief

    * Verplicht veld
  • De Cultuurhelden nieuwsbrief ontvang je 4 x per jaar. We delen je gegevens nooit met anderen en afmelden is altijd mogelijk.

  • Volg ons

  • Cultuurpartners

    Cultuurhelden wordt gefinancierd door het Fonds Cultuurparticipatie en de Gemeente Delft en uitgevoerd door DOK.