Reportage

Gepubliceerd op 29 januari 2020 | door Cultuurheld

Ontwikkelcafé poppenspel

Hallo! Mijn naam is Anne Dronkers. Vanuit de organisatie waarbij ik werk, het Haags Theaterhuis, werd me gevraagd mee te denken met de Simon Carmiggeltschool en de leerkrachten te inspireren tijdens ‘Het ontwikkelcafé’. Er werd beroep gedaan op mijn vakgebied ‘poppen- en objecttheater’.

Een voor mij onbekende school, met een onbekende indeling. Na binnenkomst werd ik gelijk opgemerkt en vriendelijk de weg gewezen: ‘Oh, dan moet je in de aula zijn’. Deze aula werd omgetoverd tot ontwikkelcafé. Met als versnapering een appel en elkaars ideeën als voedsel tot nadenken. Alle leerkrachten waren aanwezig, hongerig naar bagage om met de leerlingen met poppen(spel) aan de slag te gaan.

Eerst gaf theaterdocent Guido een inkijkje in soorten poppen(spel). Daarna gingen de tafels en stoelen aan de kant, ontstond er als vanzelf een kring, en na wat opwarmingsoefeningen gaf ik een korte introductie in poppenspel.
Met een lap is al te ervaren hoe een personage kan ontstaan. Je legt er een knoop in en bepaalt hoe die als kop werkt. Het ontstane figuur kon ademen, slapen, emoties beleven en zich spiegelen aan een ander figuur. Een mooie focus op de lappen in beweging ontstond en soms waren er ook in-de-lach-schieters, wat ook duidt op betrokkenheid.

Het belangrijkste is: jij gelooft als poppenspeler dat het materiaal, behalve een lap, ook een personage is. Je geeft het vanuit deze noodzaak richting en deelt het met degene die kijkt. Het gaat van materiaal naar een benadering die focus geeft en dit kan weer leiden tot manipulatie van het object/de pop.
De tafels en stoelen werden in de vertrouwde opstelling teruggezet en het ontwikkelcafé ging van start met het concreet maken van een lessenserie. Ik zat bij de 5 leerkrachten van groep 1-2 en ze waren er al snel uit: iets met poppen? We hebben nu het thema ‘sprookjes’ en ook ons ‘schimmenspel’ lijkt geschikt. De verhalen zijn er en de lesvorm is gekozen.

Waar focus je dan op met een volle klas? Een helder kader geeft ruimte tot experiment in maken en spelen. Daarmee kan verwondering ontstaan, de prikkel tot leren en ontdekken. De leerkrachten straalden vertrouwen uit en enthousiasme om het haalbaar te maken!

Tags: , ,


Over deze Cultuurheld

Cultuurhelden heeft een groot netwerk aan kunstdocenten, professionals en educatoren. We geven waar mogelijk deze mensen graag het woord!



Reacties niet toegestaan

Naar boven ↑
  • Over Cultuurhelden

    Cultuurhelden zijn de creatieve vormgevers van Cultuureducatie met Kwaliteit in Delft.

    Weten hoe dat in de praktijk werkt? Neem contact op met Janneke Baken door te mailen naar j.baken@dok.info of bel  015 – 212 34 50.

  • Nieuwsbrief

    * Verplicht veld
  • De Cultuurhelden nieuwsbrief ontvang je 4 x per jaar. We delen je gegevens nooit met anderen en afmelden is altijd mogelijk.

  • Volg ons

  • Cultuurpartners

    Cultuurhelden wordt gefinancierd door het Fonds Cultuurparticipatie en de Gemeente Delft en uitgevoerd door DOK.