• Adrianne van Peet

    Adrianne van Peet is afgestudeerd aan de HBO Jeugdwelzijnswerk, waarbij zij opgeleid is om het creatieve werken en denken te gebruiken om kinderen verder te helpen in hun ontwikkeling. Ze heeft een aantal bijscholingen gevolgd op het gebied van dans en creatieve handvaardigheid. Werkzaam als onderwijsassistente bij basisschool het Mozaiek. Neemt deel aan het leerteam Kunstzinnige Vorming van de school. In haar vrije tijd is Adrianne graag bezig met tekenen, schilderen of andere creatieve uitingen. Zij vindt het belangrijk dat kinderen naast hun cognitie ook hun creatieve talenten ontwikkelen om zo naast het plezier ook meer balans in de ontwikkeling te brengen.


  • Ann Meijer

    Ann is sr. adviseur voor Cultuureducatie met Kwaliteit. Ze werkte jarenlang als theaterdocent, ontwikkelde en begeleidde kunsteducatieve onderwijsprojecten in binnen-en buitenland. Ann maakte studie van meervoudige intelligentie en creativiteitsontwikkeling. Ze maakt vertalingen naar de praktijk; verbindend, verbredend, verdiepend. Daarnaast heeft ze een theateropleiding en een Master Interdisciplinaire Kunsteducatie. Ze is bevlogen, enthousiast en ervaren.


  • Arjen Spreeuwers

    Arjen heeft als architect bij diverse bureaus gewerkt op het gebied van woningbouw en publieke ruimten. Met zijn eigen bureau ontwerpt en begeleidt hij ruimtelijke projecten. Daarnaast vertaalt hij ideeën van opdrachtgevers naar een communicatief en grafisch product. Arjen observeert zijn omgeving en stelt de juiste vragen om te komen tot verrassende resultaten, bij voorkeur in samenwerking met anderen. Een technische achtergrond aan de TU en theaterervaring bij o.a. de VAK gebruikt hij bij zijn activiteiten in het onderwijs.


  • Carien van de Water

    Carien van de Water is directeur van basisschool De Regenboog in Tanthof-Oost. Haar ervaring in het onderwijs heeft zij opgedaan als leerkracht, vakleerkracht handvaardigheid, remedial teacher en intern begeleider. Het genieten van kunst en cultuur geeft haar persoonlijke ontspanning en inspiratie. Zij wil dit de kinderen en ouders op De Regenboog graag meegeven!


  • Carine Hooykaas

    Voor Carine stond tijdens haar academie periode al vast dat ze ook het onderwijs in wilde. Alleen op een atelier zitten moest gecombineerd worden met lesgeven aan kinderen en later ook volwassenen. In 1997 is begon ze bij De VAK, centrum voor de kunsten. Bij DOK werkt ze nu als adviseur kunst – en cultuureducatie. Het schrijven van lessen en het uitvoeren gaan nu hand in hand voor de projecten van Cultuureducatie met kwaliteit. De wisselwerking tussen onderwijs en kunstenaarschap heeft zijn balans gevonden en vullen elkaar aan. Een roze olifant met 6 poten van een 4 jarige geeft haar de inspiratie voor haar eigen werk.


  • Christel Koop

    Christel is groepsleerkracht en Interne Cultuur Coördinator op de Freinetschool Delft. Vanaf haar 16de heeft zij als hobby Internationale folklore dans. Vooral de Russische en Bulgaarse folklore heeft haar voorkeur. Daarnaast volgt zij regelmatig teken- en schildercursussen. Zo ervaart ze telkens weer dat jezelf kunnen uitdrukken in een taal die bij je past super belangrijk is! Ze vindt het geweldig dat ze nu met het hele Freinetteam meedoet aan het project Cultuurhelden, zodat er vanuit de Freinetvisie goede kunst- en cultuureducatie verder ontwikkeld gaat worden. Kunst en cultuur als spil van het gehele onderwijs. Zodat leerlingen beleven, creëren, ervaren, zich verbazen en verwonderen op betekenisvolle manier.


  • Chyramain van Kempen

    Chyramain van Kempen is theaterdocent, theatermaker en acteur. Werkzaam als zelfstandige in het werkveld van de podiumkunsten, werkt hij onder andere als docent voor Maas Theater en Dans en Het Jeugdtheaterhuis Zuid-Holland. Daarnaast is hij ook als trainingsacteur inzetbaar. Hij studeerde in 2014 af aan de opleiding Docent Theater in Arnhem. Chyramain haalt zijn inspiratie onder andere uit diverse muziekstijlen, oosterse zwaardkunsten en de enscenering van Tarantino’s films. Theatraliteit is overal. Die magie, die ervaring wilt Chyramain onderzoeken en overbrengen.


  • Debby Korfmacher

    Debby Korfmacher studeerde etnomusicologie in Londen (SOAS, University of London). Aan de Londense Guildhall School of Music & Dance kwam zij voor het eerst in aanraking met Collaborative Creative Music Making. Sindsdien heeft zij zich gespecialiseerd in het geven van creatieve muziekworkshops en het ontwikkelen van uiteenlopende creatieve muziekprojecten. Debby doceert mbira, Afrikaanse zang en Creative Music Making aan het Conservatorium van Amsterdam en werkt als freelance docent, workshopleider, adviseur en trainer. Debby speelt mbira (duimpiano), kora (luitharp) en zingt, en maakt deel uit van het vierkoppig ensemble Shishani & The Namibian Tales.


  • Dionne van der Helm-Wilmer

    Dionne van der Helmis adjunct-directeur op de Bernadette Mariaschool. Hiervoor is ze groepsleerkracht geweest, gedetacheerde stagebegeleider op de pabo Thomas More en interim adjunct op een andere basisschool. Al geruime tijd hebben ze op de Bernadette Mariaschool kunst en cultuur als één van de pijlers in onze visie staan omdat zij vinden dat er meer is dan alleen maar de basisvakken waarmee kinderen zich kunnen ontwikkelen en uiten.


  • Dorien Folkers

    Dorien Folkers is hoofd educatie van Maas Theater en Dans uit Rotterdam, een gezelschap dat theater en dans maakt voor kinderen en jongeren. Zij studeerde pedagogiek, ging naar de Theaterschool in Arnhem, en daarna naar de mime opleiding in Amsterdam. Voorafgaand aan Maas was zij betrokken bij theatergroep Max in Delft en Rotterdam, en werkte mee aan verschillende Nederlandse jeugdfilms (waaronder Lang leve de Koningin). Naast haar werk op de educatieafdeling is Dorien ook onderdeel van het artistiek team van Maas en geeft zij les op de theaterschool in Amsterdam.


  • Dorothe van Lith

    Dorothé van Lith is sinds 1990 werkzaam op de Bonte Pael in Delft als groepsleerkracht. De laatste 5 jaar als leerkracht van groep 8. Muzikale vorming en drama hebben voor haar altijd een bijzondere belangstelling gehad. De jaarlijkse afscheidsmusical van groep 8 ziet ze dan ook als een enorme uitdaging. Als lid van het kernteam is ze vooral trots op wat het team en de kinderen van de Bonte Pael laten zien in het project Cultuur met Kwaliteit.


  • Gabi van Eijk

    Gabi van Eijk is adjunct directeur op BS De Bonte Pael. 14 jaar geleden studeerde ze af aan de PABO. In al die jaren heeft ze zo'n beetje alle groepen les gegeven. Ze vindt het mooi om de verwondering bij kinderen te merken. Daarnaast is het leuk om te zien hoe kinderen in de vrije situatie omgaan met de 21st centry skills; samenwerkend leren, problemen oplossen, creativiteit, mediavaardigheid. Kinderen ontplooien aspecten van zichzelf die de eigen leerkracht nog nooit gezien hebben. Ze is enorm trots op wat ze me het team op de Bonte Pael de afgelopen jaren bereikt hebben met Cultuureducatie met Kwaliteit.


  • Guido Bosua

    Guido Bosua ontwikkelt en geeft theaterlessen aan kinderen, jongeren en volwassen. Dat doet hij voor Maas td., de Jeugdtheaterschool Zeeland en op Charme in Frankrijk. Daarnaast is Guido coördinator bij het landelijke Netwerk Jeugdtheaterscholen. Als uitvoerend speler en theatermaker heeft Guido vooral gewerkt in het bewegingstheater. Het werken vanuit locatie, vanuit beweging en vanuit materiaal zijn nog steeds zaken die hem fascineren en inspireren. Een belangrijk uitgangspunt bij de dingen die hij maakt is verwondering. Guido vindt theater bij uitstek het medium om het publiek met een andere blik te laten kijken naar alledaagse zaken en zich te verwonderen over vanzelfsprekendheden.


  • Harry Schumacher

    Harry is zowel beeldend kunstenaar en vormgever. Hoewel geschoold als interieur architect wordt de laatste jaren de autonomie van het kunstenaarschap uitgediept in een grote diversiteit aan disciplines. De nadruk ligt op ruimtelijke installaties die ondersteund worden door tweedimensionaal werk. Het overkoepelende thema is de natuur en hoe de mens daarmee omgaat. Al tientallen jaren wordt wordt het zelf creëren afgewisseld met het enthousiasmeren van kinderen in het creatieve denkproces. Dit gebeurd door het maken van tentoonstellingen, het ontwikkelen en geven van workshops en lessen en het geven van rondleidingen.


  • Hélène de Grood

    Hélène is adviseur kunst- en cultuureducatie bij DOK. Ze heeft jarenlang dansles gegeven op allerlei scholen en bij diverse instellingen waaronder De VAK, SKVR, Kunstencentrum Het Klooster en Jeugdtheaterhuis Zuid Holland. Binnen Cultuureducatie met Kwaliteit coördineert ze de trajecten op BS De Regenboog en BS Het Mozaïek en houdt ze zich bezig met het ontwikkelen van multidisciplinaire workshops en projecten.


  • Hilke Zoontjens

    Hilke (1975) is sinds 1990, toen zij voor het eerst model tekende bij de kunstenaarsgemeenschap Pictura, actief als beeldend kunstenaar. Bij DOK werkt Hilke als adviseur kunst- en cultuureducatie. Zij is actief in het lesgeven van kunstprojecten aan kinderen, volwassenen en mensen met een verstandelijke handicap. In Cultuureducatie met Kwaliteit is ze betrokken bij trajecten op veel verschillende scholen. Hilke is afgestudeerd bachelor docent CKV.


  • Hille de Jong

    Hille is ooit op De VAK begonnen als leerling en daarna de opleiding muziektheater/musical gaan doen aan het conservatorium. Op de VAK heeft ze zeer verschillende lessen gegeven aan verschillende leeftijden. Momenteel geeft ze cursussen in muziek, toneel en dans. Daarnaast heeft ze als zangdocent een eigen lespraktijk. Cultuureducatie met kwaliteit spreekt haar enorm aan en ze probeert dit enthousiasme over te brengen op anderen.


  • Ilona Rozenboom

    Ilona werkt als zelfstandige in diverse gemeentes aan de coördinatie van Cultuureducatie met Kwaliteit. Met haar passie voor cultuureducatie wil ze zoveel mogelijk leerlingen én leerkrachten leren wat mooie culturele ervaringen voor je kunnen betekenen. Naast haar werk studeert ze voor haar master Onderwijswetenschappen en neemt ze als gitarist en zangeres deel aan diverse bands. Sinds november 2016 werkt Ilona bij DOK als projectleider Cultuurhelden.


  • Janine Schott

    Janine Schott volgde haar dansopleiding aan het Koninklijk Conservatorium en richtte in 2000 danstheatergezelschap 2daPoint op waar zij als danseres en choreograaf dansproducties ontwikkelde in binnen en buitenland. Tegenwoordig heeft zij een bedrijf Schott in de Rose, waar zij theater, dans en muziek workshops en projecten ontwikkeld voor o.a. VO en PO en hebben in 2013 SiR Musical Theaterschool opgericht in Scheveningen. Bij Cultuurhelden is ze met veel enthousiasme betrokken als dansdocent en ontwikkelt ze in samenwerking met de scholen lesplannen. Haar inspiratie en plezier haalt ze uit het stimuleren van kinderen zodat ze zich creatief blijven ontwikkelen zodat ze ook later maker kunnen blijven in hun eigen verhaal.


  • Jos Bol

    Jos Bol is verbonden aan Kunst Centraal in Bunnik, expert op het gebied van kunst- en cultuureducatie. Daarnaast is hij adviseur van Cultuur in de Spiegel, waarvoor hij een opleiding heeft gevolgd bij de Universiteit van Utrecht. Jos Bol heeft na de Pabo 23 jaar voor de klas gestaan in het basisonderwijs. Vervolgens heeft hij op een Pabo gewerkt, onder andere als stage coördinator, en is hierna als literair consulent in dienst gekomen bij Kunst in School. Deze organisatie is opgegaan in Kunst Centraal, waar hij nu werkzaam is als adviseur/ projectleider.


  • Kim Schonewille

    De laatste jaren is Kim als zelfstandige betrokken geweest bij Cultuurhelden in de rollen van mediadocent, kunstcoach en projectcoördinator. Sinds november 2016 werkt ze bij DOK als adviseur kunst- en cultuureducatie met het specialisme media. Ze zet zich hierbij nog steeds in voor Cultuurhelden, en ook voor KUNSTklik. Kim is ervan overtuigd dat deelname aan kunstzinnige en culturele activiteiten van belang is voor de identiteit- en burgerschapvorming van een individu.


  • Lisette Peters

    Lisette Peeters staat met veel plezier voor groep 3 op basisschool de Regenboog. Met Cultuurhelden heeft ze gezien dat kinderen enthousiast worden als ze zelf mogen aanrommelen en ontdekken. Ze leren spelenderwijs waardoor ze mooie bouwwerken ontwerpen of oplossingen bedenken. Lisette vindt dit een belangrijk onderdeel dat ze vaker in haar lessen wil gaan toepassen.


  • Lucy de Haas

    Lucy de Haas is zelfstandig beeldend kunstenaar met een passie voor recyclekunst. Ze inspireert anderen graag om met andere ogen naar afvalmateriaal te kijken. Sinds 2007 geeft Lucy cursussen en workshops decoratieve recyclekunst aan volwassenen, kinderen en mensen met een verstandelijke beperking o.a. in Delftse wijkcentra, voor de Brede School, bij Natuur- en milieu centrum de Papaver, in eigen atelier en op locatie. Ook geeft zij cursussen Natuurlijk Tekenen en Creatieve Expressie.


  • Margrith Barnhoorn

    Margrith Barnhoorn is kunsthistoricus, van jongs af aan enthousiast museumbezoeker en lezer. Zij geeft al vele jaren les aan volwassenen en weet haar bevlogenheid over wat mensen bedacht en gemaakt hebben over te dragen. Als rondleider in een museum en in de stad leert zij mensen bewust kijken naar de wereld om ons heen en de wereld die daarachter zit. In die hoedanigheid is zij zelfs weesmoeder geweest in museum Prinsenhof. Margrith werkt bij DOK als adviseur kunst- en cultuureducatie. Bij Cultuureducatie met Kwaliteit is zij betrokken als inhoudelijk en organisatorische coördinator.


  • Marí Stikvoort

    Marí Stikvoort is choreograaf, theatermaker en bewegingscoach. Ze is vooral bezig met het vormgeven aan omgevingen waar mensen zich in kunnen ontwikkelen. Ruimte maken voor creativiteit en mensen van alle leeftijden en achtergronden uitdagen om net een stap verder te zetten. Zo geeft ze leidingen aan culturele projecten en evenementen en is ze o.a. verbonden aan Cultuurhelden als projectleider cultuureducatie met kwaliteit op de Delfste Montessorischool.


  • Marianne Wijshake

    Marianne Wijshake is directrice van basisschool Het Mozaïek. Zij begon haar carrière als leerkracht, na het volgen van de Pabo. Vervolgens behaalde zij een post HBO- diploma Schoolleider Primair Onderwijs. Marianne besteedt haar vrije tijd onder meer aan Dans. Dat heeft haar geleerd om voor een groep te kunnen staan. Het maakt haar ook een voorstander van kunst- en cultuureducatie.


  • Marieke Thiescheffer

    Marieke werkte in het sociaal cultureel tiener en jongerenwerk. In Hilversum volgde ze een camera opleiding en draaide vijf jaar in de studio’s van de omroepen mee. Ze heeft ervaring in het maken van een videoproducties voor de regionale televisie. Ze werkt als leidinggevende in het welzijnswerk, bij de GGZ en in de kinderopvang. In 2010 is zij afgestudeerd aan de avondopleiding van de KABK in Den Haag en werkt zij ook als docent beeldende vorming bij het team kunst- en cultuureducatie van DOK. Haar specialiteiten zijn film, video, animatie, tekenen en schilderen. Kinderen inspireren en ruimte geven voor ontdekkingen is haar doel.


  • Marijke Brinkman

    Als afgestudeerd Neerlandicus en bibliothecaris begon Marijke Brinkman in 1990 bij DOK Schoolmediatheek, later maakte ze de overstap naar De VAK als consulent literatuur. De doelgroep bleef gelijk: leerkrachten van Delftse scholen. Met veel plezier organiseerde ze jarenlang projecten waarin jeugdliteratuur, vertelkunst, poëzie en creatief schrijven gemixt werden met andere kunstdisciplines. Daarbij kwam ze vaak enthousiaste leerkrachten tegen. Aan het project Cultuureducatie met Kwaliteit werkt ze met volle overtuiging mee, omdat ze gelooft dat schoolteams meer bereiken dan al die individuele leerkrachten kunnen doen.


  • Marja van Rossum

    Marja van Rossum is Cultuurheld. En kinderfilosoof, docent creatief schrijven, ontwerper van projecten en lesmateriaal, trainer, coach, schrijver, denker, dichter, hondenliefhebber, moeder, bruggenbouwer, procesbegeleider &. Maar hoeveel rollen ze ook heeft, waar ze ook mee bezig is, er is altijd één grote gemene deler. Of twee, om eerlijk te zijn. Deze cultuurheld zit barstensvol enthousiasme en gaat voor kwaliteit.


  • Mieke van Schie

    Mieke van Schie is docente op de Gabriëlschool in Delft. Eerder was zij werkzaam als theaterdocente bij VAK Delft, Kuvo Woerden, Kuub 3 en de SKVR. Mieke is begonnen met kleinschalige projecten voor kinderen en volwassenen en maakte vervolgens steeds meer voorstellingen. Ook bedrijven wisten haar te vinden voor theaterworkshops. Al deze ervaring weet Mieke goed te combineren in haar functie als Interne Cultuur Coördinator (ICC'er) op haar eigen basisschool.


  • Miriam Bosman

    Miriam is teamleider kunst- en cultuureducatie bij DOK. De eerste periode van Cultuurhelden leidde ze als projectleider het programma in goede banen en zorgde voor een heldere vertaling van de wensen van de Delftse scholen in passende trajecten. Haar drijfveer is om het creatieve vermogen van kinderen aan te boren en te vergroten door op school ruimte te maken voor onderzoek, experiment en het creatief proces.


  • Monica Kalis

    Monica werkt met veel plezier op basisschool de Regenboog en heeft al een aantal keren samengewerkt met docenten van de VAK. Monica zegt daarover: "Elke keer leer ik hier weer mooie dingen van en de kinderen ook. Creatief bezig zijn op allerlei vlakken helpt kinderen om zichzelf te ontplooien. Dit kunnen ze de rest van de basisschooltijd gebruiken."


  • Pieter Mols

    Pieter is de trainer en ontwikkelaar van de basistrainingen met schoolteams en kunstdocenten en sparring partner en ontwikkelaar voor het programma Cultuurhelden. Pieter was leerkracht in alle groepen van het basisonderwijs, schoolbegeleider en directeur van een erfgoedmuseum. Hij ontwikkelt, doceert en publiceert o.a. op het brede terrein van cultuureducatie. Pieter is beeldend kunstenaar. In 2000 startte hij het cultureel constructiebureau ContraPunt.


  • Pieter Schmits

    Pieter is beeldend kunstenaar en geeft les in tekenen, schilderen en kunstfilosofie. Hij werkt voor De VAK, voor cultuurhuis Wherelant en Artfriends, creatieve vakanties. Als kunstschilder maakt hij portretten, illustraties en decoraties in opdracht. In zijn vrije werk laat hij het toeval een grote rol spelen. Hij creëert menselijke figuren door hele dunne verf te gebruiken op een horizontaal gelegen doek. De vloeibare materie gaat zijn eigen weg en zo ontstaan er onvoorspelbare vormen. Pieter houdt ervan om de controle te doorbreken en moedigt dat ook bij zijn leerlingen aan. Omarm dat wat je onderweg tegenkomt, je kunt niet alles vooraf bedenken.


  • Pnina Schupper Levy

    Pnina is theater- en dansdocent. Pnina verbindt in haar lessen graag creativiteit en productiviteit, zodat leerlingen de leerstof eigen maken. Ze geeft aan verschillende leeftijdsgroepen les. Met 'Cultuureducatie met Kwaliteit' heeft ze projecten verzorgd voor Basisschool De Regenboog, OBS De Bonte Pael en OBS De MozaÏek. Ze heeft ervaring opgedaan als dans- en theaterdocent bij verschillende instellingen zoals Het CKC te Zoetermeer, JTS Leiden en SKVR in Rotterdam.


  • Remko Weijer

    Remko is theatermaker en dramaturg. Verder is hij docent dramaturgie bij de acteursopleiding van de Hoge School voor de Kunsten Utrecht. Remko houdt van fysiek theater met eenvoudige, krachtige beelden en mooie verhalen. Voor Cultuureducatie met Kwaliteit is Remko ontwikkelaar en uitvoerder van projecten bij De Bonte Pael, Het Mozaïek en de Gabriëlschool.


  • Wolf Brinkman

    Wolf Brinkman, kunstenaar en cultuurbarbaar, denkt graag na over de nutteloosheid der dingen. Daarnaast houdt hij zich al enkele jaren bezig met het verbinden van kunst met rekenen en taal op een vijftal scholen in Rotterdam. Dit doet hij o.a. voor het taal- en rekenprogramma van Museum Boijmans van Beuningen. In de werkwijze van Wolf Brinkman maken kinderen kennis met de betekenis achter taal en rekenen. Daar waar ze gewoonlijk op school de regels van taal en rekenen aanleren, worden kinderen met Wolf in de klas uitgenodigd om na te denken over het waarom van deze regels. Zijn aanpak wordt gekenmerkt door het scheppen van ruimte om kinderen zelf te laten onderzoeken met heel eenvoudige materialen en hun ontdekkingen met elkaar te delen.


  • Zoe Kate Reddy

    Zoe Reddy is kunstenaar, curator en kunstdocent. Afgestudeerd master bij Artistic Research bij KABK, is Zoe zowel bedreven in de theoretische als praktische aspecten van kunst en cultuur. Haar artistieke praktijk richt zich vooral op performance en video. Het onderzoeken en mengen van nieuwe media, muziek en beeldende kunst dient als basis voor haar werken. Zoe combineert als (nieuwe media) kunstdocent, technologie en wetenschap met beeldende kunst. Als docent heeft Zoe tot doel de elementen van het onderzoek, experiment en creatie samen te brengen.



Naar boven ↑
  • Over Cultuurhelden

    Cultuurhelden zijn de creatieve vormgevers van Cultuureducatie met Kwaliteit in Delft.

    Weten hoe dat in de praktijk werkt? Bekijk de video-impressie of bel 06 – 42 653 112.

  • Cultuurpartners

    Cultuurhelden wordt gefinancierd door het Fonds Cultuurparticipatie en de Gemeente Delft en uitgevoerd door DOK.