Delftse Montessorischool

‘Zelf doen, zelf ervaren en zelf ontdekken, vormen de beste weg tot het ontwikkelen van zelfstandigheid en zelfvertrouwen’

De Delftse Montessorischool biedt onderwijs aan volgens de principes van Maria Montessori. De kern daarvan wordt meestal samengevat in de uitspraak: “Help mij het zelf te doen”. Het kind wordt als een volledig geaccepteerd mens centraal gesteld. Eigen tempo en aanleg zijn bepalend voor het onderwijs; de leerkracht bereidt voor, begeleidt en initieert waar nodig. De school levert zelfstandige en evenwichtige kinderen af, die zowel cognitief als sociaal emotioneel klaar zijn voor hun verdere ontwikkeling na de basisschoolperiode.

Speerpunten

De Delftse Montessorischool integreert kunst en cultuur in het kosmisch onderwijs. Zij vergroten de synergie tussen vakdocenten en de leerkrachten en werken aan de opbouw van kunst en cultuur.

Traject

Alle leerkrachten van de Delftse Montessorischool volgen de basistraining Cultuurhelden. Daarin wordt een traject uitgezet.

De laatste berichten over de Delftse Montessorischool

11x Cultuurhelden

De eerste periode Cultuurhelden is afgesloten met de eerste 11 basisscholen in Delft. In dit filmpje zie je het creatief proces, de verwondering en het experiment op 11 verschillende manieren terug. In de nieuwe periode (2017-2020) verwelkomen we vier nieuwe scholen, waaronder de Herman Broerenschool en de Parkschool.


Verhalen maken met animatie: een technische training

Eerder volgde het team van de Delftse Montessorischool al een training om met foto en film te werken. Ze leerden technieken om verhalen te maken en in beeld te brengen. Toch merkten ze dat ze  extra uitleg over de computer- en opnametechniek nodig hadden om er echt mee aan de slag te kunnen. Want je kunt wel een goed verhaal en mooie beelden hebben, als ze niet goed gemonteerd zijn is het effect veel minder dan je zou willen. Ook is er een risico dat beelden ongemonteerd in de camera blijven zitten als het werken met de computerprogramma’s niet lukt.

Afgelopen week werkten zij daarom ‘hands on’ onder de begeleiding van filmmaakster Kim Schonewille aan het maken van een stopmotion filmpje. Het team maakte eerst de foto-opnames en verwerkte de beelden tot een filmpje in het programma Movie Maker voor Windows en Quicktime Pro voor de Mac.

Na twee uur wist het team hoe ze met deze computerprogramma’s de opgenomen beelden tot een film kunnen monteren. Daarmee zijn ze weer een stap verder in de richting van hun doel, namelijk het inzetten van foto en film in de creatieve lessen voor de leerlingen bij onderwijsthema’s.

 


Een leven lang nieuwsgierig blijven

‘Meer tools om zelf mee aan de slag te gaan als dat uit komt in de klas met de kinderen’. Dit was het verzoek van de leerkrachten van het Delftse Montessorischool.


Bekijk hier alle relevante artikelen voor De Delftse Montessori School


Reacties niet toegestaan

Naar boven ↑
  • Over Cultuurhelden

    Cultuurhelden zijn de creatieve vormgevers van Cultuureducatie met Kwaliteit in Delft.

    Weten hoe dat in de praktijk werkt? Bekijk de video-impressie of bel 0642653112.

  • Subscribe me

    * This field is required
  • De Cultuurhelden nieuwsbrief ontvang je 4 x per jaar. We delen je gegevens nooit met anderen en afmelden is altijd mogelijk.

  • Volg ons

  • Cultuurpartners

    Cultuurhelden wordt gefinancierd door het Fonds Cultuurparticipatie en de Gemeente Delft en uitgevoerd door DOK.